Hulp nodig bij de juiste keuze?Bel ons voor vrijblijvend advies

Chiptuning BMW

Home » Chiptuning » Bmw

Ventura Tuning biedt u hier onder haar totaal overzicht met alle mogelijkheden voor chiptuning voor uw BMW. Voor ieder model en ieder type BMW motor hebben wij de perfecte chiptuning oplossing voor u ontwikkeld. Bij de BMW chiptuningspecialist werken echte vakmensen die stuk voor stuk ieder model BMW uitvoerig hebben getest en met onze geavanceerde apparatuur altijd voor het beste resultaat gaan. Vrijwel dagelijks plaatsen wij hier de nieuwste modellen er bij zodat u eenvoudig de chiptuning voor uw BMW model kunt selecteren. Kunt u uw model of motortype onverhoopt niet vinden mail ons dan even op: info@venturatuning.nl

Chiptuning van de Auto zorgt voor

Meer vermogen | Meer trekkracht | Lager brandstofverbruik

Veilig uw BMW professioneel laten Chiptunen?

Waarom zou u uw BMW laten voorzien van Chiptuning BMW ?

U heeft een prachtige BMW aangeschaft en merkt in bepaalde situaties dat u eigenlijk net wat vermogen te kort komt. Als u uw BMW motor voorziet va chiptuning BMW dan heeft uw motor van onder uit meer trekkracht  en behaalt uw auto vlotter de gewenste snelheid. Invoegen gaat sneller en wordt dus veiliger, voor inhalen heeft u minder tijd nodig u bent dus korter op de andere rijbaan. Na een drempel of een rotonde pakt uw motor veel makkelijker van onder uit weer op en over het geheel rijdt uw auto gewoon fijner met wat meer vermogen reserve. Tevens kunt u met chiptuning BMW zuiniger rijden omdat u of uw automaat eerder kunt overschakelen naar een hogere versnelling. Minder toeren in de 5e versnelling geeft een lager brandstof verbruik dan een hoger toerental in de 4e versnelling. Ook voor mensen die met een caravan, boot of aanhanger op pad gaan heeft chiptuning BMW een groot voordeel.

Hoe voert Ventura Tuning Chiptuning BMW op Maat voor u uit ?

Voor uw comfort voeren wij heel bewust onze chiptuning BMW extern op maat uit. Wij plannen samen  met u een chiptuning testafspraak bij ons op de zaak, of bij u op locatie. Zodra u bent gearriveerd krijgt u van ons een lekker kopje koffie en beginnen onze engineers met de procedure om uw BMW te chiptunen. Eerst lezen wij uw BMW uit met onze BMW diagnose apparatuur, hiermee maken wij een digitale motorscan om de conditie van uw motor vast te kunnen stellen. Foutcodes worden opgeslagen in ons Systeem en wij resetten de foutcodes in de computer van uw BMW. Daarna gaan wij een klein stukje rijden om te kijken of de fouten terug komen. Is dat het geval dan moet er soms een sensor of een slangetje vervangen worden maar meestal komen de fouten niet terug na resetten en bleken ze eenmalig. Daarna sluiten wij onze geavanceerde externe Ecu met passende kabelboom op uw BMW motor aan. De tuningsoftware die wij ontwikkelt hebben voor uw motor plaatsen wij in onze geavanceerde externe Ecu (U bent bij Ventura tuning nooit een proefkonijn). En daarna gaan wij een proefrit maken om via datalogging te kijken of het opspinnen van uw turbolader goed verloopt. Wij controleren de luchtbrandstofverhouding en zo worden stuk voor stuk alle parameters die wij aanpassen gecheckt en op Maat afgesteld. Pas als dat allemaal goed staat dan gaan wij samen met u uitgebreid proefrijden. U zelf achter het stuur zodat u goed het verschil kunt ervaren. Bent u tevreden dan rekenen wij netjes met u af, bent u niet tevreden om wat voor reden  dan ook dan maken wij uw BMW gelijk weer origineel en zijn er aan het testen geen enkele kosten verbonden !  *

De geschiedenis van BMW en  Chiptuning BMW.

BMW is een prachtig gerenommeerd automerk met een lange geschiedenis in de autosport zo ligt het sportieve karakter in het dna  van elke BMW motor versleuteld. Door de zeer hoogstaande techniek en de trillingsvrije motorloop is er in de basis al zeer veel potentieel bij deze fijne BMW turbo benzine en turbo diesel motoren aanwezig. En de moderne BMW motoren zijn dan ook zeer geschikt voor het toepassen van Chiptuning BMW immers de meeste BMW rijders willen graag van wat Extra motor vermogen genieten.

Waarom stelt BMW haar motoren zelf niet perfect voor de klant af ?

Standaard moet BMW bij straatmotoren zeer veel concessies doen omtrent uitstoot verbruik en  daarmee dus ook aan de prestaties. Er worden compromissen gesloten in het rijplezier en vermogen om de auto betaalbaar te houden een lage uitstoot betekend minder “Milieubelasting”. Maar in de praktijk blijkt het verbruik vaak veel hoger dan dat de testresultaten van de fabriek doen vermoeden. Om die beperkingen van de WLTP testen op te vangen is chiptuning BMW een zeer veel gevraagde optie. Klanten willen graag meer trekkracht van onderuit bij hun motoren, simpel omdat een soepelere motor veel fijner rijdt.

Chiptuning mogelijkheden voor BMW Turbo diesel motoren.

Voor de veelrijders heeft BMW haar fameuze turbo dieselmotoren waarvan natuurlijk de 3.0d 6 in lijn bij vele BMW liefhebbers tot de verbeelding spreekt. Inmiddels is door de milieu maatregelen de 2.0d motor in meerdere varianten 1.8d 2.0d en 2.5 d zeker net zo populair geworden. Mede door de enorm hoge prijs van de 6 cilindermotoren door de veel te  hoge BPM en uitstoot taxen. Eigenlijk wordt de moderne dieselmotor zo door een partij die niet goed geïnformeerd is de nek om gedraaid. Regelmatig zien wij als wij chiptuning BMW bij een  BMW dieselmotor toepassen dat het verbruik daalt, iets wat voor de klant natuurlijk mooi meegenomen is.

Chiptuning mogelijkheden voor BMW turbo benzine motoren.

Voor de BMW rijders die dagelijks wat minder kilometers afleggen zijn er de twin-power benzine turbomotoren. Om te beginnen met de 1.5 liter 3 cilinder B38, welke motor erg leuk is om te voorzien van chiptuning BMW om uiteindelijk te eindigen bij de machtige 4.4 V8 motor. Het paradepaartje van het merk waarmee ook de zwaarste M modellen worden uitgerust en 600 PK heel normaal lijkt te zijn. Een 2.0i Turbo benzine motor heeft tegenwoordig dankzij de turbolader een veel hoger koppel dan vroeger een 3.0i 6 cilinder motor zonder turbo had .En het verbruik is serieus gedaald, en dat terwijl de auto’s serieus zwaarder zijn geworden. Wat dat betreft is de techniek echt enorm vooruit gegaan de laatste 15 jaar. En geeft de moderne Benzine turbomotor zeer veel rijplezier.

9 Punten die erg belangrijk zijn voor Chiptuning BMW. 

1  Inspuitbeeld bij BMW direct ingespoten benzine motoren.

De super  moderne BMW benzine motoren zijn al sinds 9 jaar voorzien van directe benzine injectie. Dankzij de directe benzine injectie kan heel nauwkeurig op het laatste moment de benzine rechtstreeks in de cilinders worden ingespoten. Dit biedt als voordeel de nauwkeurigheid qua moment van inspuiting en de exacte hoeveelheid. Maar er zijn ook zeker nadelen aan directe benzine injectie omdat de menging van lucht en benzine veel minder is (kortere mengtijd) en dit resulteert in meer roet tijdens de verbranding. Een homogeen mengsel, (als de lucht en de benzine goed zijn vermengt geeft het beste resultaat tijdens de verbranding). Daarom verhogen wij bij chiptuning BMW ook vaak de turbodruk al bij een laag toerental zodat de benzine wat beter verbrand. Laat op tijd uw benzine injectoren checken en indien gewenst ultrasoon reinigen of vervangen als dat nodig blijkt.

2  De fijn stof filter regeneratie moet altijd op tijd uitgevoerd worden.

Omdat er te veel fijn stof en roet tijdens de verbranding bij moderne turbo benzine motoren met directe benzine injectie ontstaat is sinds augustus 2018 een fijn stoffilter op nieuwe BMW motoren verplicht. Eigenlijk is dit een soortgelijk systeem als het roetfilter bij de dieselmotoren alleen is de structuur van het filter anders en zijn de gaatjes in het fijn stof filter kleiner omdat de roetdeeltjes die ontstaan van onverbrande benzine iets kleiner zijn dat de roetpartikels die bij het verbranden van diesel ontstaat. Moderne BMW motoren met een fijnstoffilter kunnen prima voorzien worden van chiptuning BMW. Eigenlijk ook heel logisch wat BMW tuned zelf hun motoren ook, 116i 118i  zijn beide een 1.5 liter turbomotor, alleen verschillen in vermogen. De fijn stof filters bij benzine auto’s zijn zelfreinigend en wordt om de 500 kilometer door regeneratie zorgvuldig schoongemaakt. Laat tijdens een onderhoudsbeurt de werking van uw fijnstoffilter checken. Uw dealer kan het regeneratierapport van uw motor zo uitlezen.

3  De conditie van de commonrail diesel injectoren in uw motor.  

Commonrail dieselmotoren spuiten de diesel onder zeer hoge druk rechtstreeks in de cilinderkamers in. De afgelopen 15 jaar is de inspuitdruk gestegen van  1300 tot circa 2000 bar. Ondanks deze enorme drukken hebben ook de moderne turbo dieselmotoren van BMW moeite om de diesel en de lucht goed en vooral op tijd te kunnen mengen. En door een niet volledige menging ontstaat er extra roet tijdens de verbranding, tijdens het uitvoeren van chiptuning BMW proberen wij hier al vast zo veel mogelijk rekening mee te houden. Dit roet zet zich overal in de motor af en heeft een groot nadeel voor het goed functioneren van uw diesel motor. Het verbeteren van de menging en daarmee als resultaat het verbeteren van de verbranding biedt dat enorm veel voordelen. Noodzaak voor een goedlopende motor is dat uw commonrail injectoren goed functioneren , alleen een goed inspuitbeeld zorgt voor een goede verbranding. Het kan soms nodig zijn om bij 150.000 kilometer uw commonrailinjectoren te vervangen.

4  Roetfilter regeneratie bij BMW dieselmotoren moet volledig worden uitgevoerd.

Sinds de invoering in 2007 zijn de moderne dieselmotoren voorzien van roetfilters. Een roetfilter vangt de onverbrande roetdeeltjes op en dankzij een ingenieus drukmeet systeem voor en na het roetfilter weet de computer van uw BMW motor exact wanneer het roetfilter geregenereerd moet worden. (schoongemaakt moet worden). Helaas werkt dit principe bij auto.s in Nederland die veel korte stukjes rijden lang niet altijd naar behoren omdat de motor vaak niet genoeg op temperatuur komt. Manueel het roetfilter laten regenereren aan de testkast bij uw BMW dealer is dan vaak de beste oplossing om het roetfilter toch weer netjes schoon te krijgen. Tijdens chiptuning BMW dragen wij er in onze programma’s zorg voor dat de lucht brandstofverhouding in verhouding blijft zodat er niet onnodig overmatig roet ontstaat. Een verstopt niet goedwerkend roetfilter is rampzalig zeker voor uw gechiptunede BMW motor,

5  Adblue bij moderne BMW dieselmotoren.

Om de stikstoffen in de uitlaatgassen te verlagen wordt er bij moderne BMW motoren sinds 2015 adblue ingespoten. Deze ureum achtige stof zorgt er voor dat de stikstoffen zich binden en omzetten in   Juiste woord . Zo wordt de uitstoot van de stikstof gereduceerd en  komen er minder schadelijke stikstoffen vrij. Wel komen er met adblue nog regelmatig storingen voor maar een groot gedeelte daarvan is vaak aan de kwaliteit van de adblue te wijten. Vocht in adblue heeft zeer nadelige effecten. Zo kan de doorlaat diameter in de uitlaat verkleinen wat nadeling is voor de chiptuning die op uw BMW zit. Het adblue systeem moet dus ten aller tijde goed functioneren. Heeft u te weinig adblue in uw adblue tank dan zal de computer van uw BMW het vermogen gaan beperken.

6  EGR klep bij Moderne BMW Dieselmotoren.

Om de hoeveelheid stikstoffen in de uitlaatgassen drastisch te doen laten dalen gebruikt BMW een EGR klep op haar motoren. Via een omloopkanaal wordt er een gedeelte van de “verbrande” uitlaatgassen teruggevoerd naar het inlaatspruitstuk om zo het zuurstof percentage in het nieuwe lucht/brandstof mengsel te verlagen waardoor de verbranding trager maar completer verloopt en er minder Nox vrijkomt. Het grote nadeel voor de werking van de EGR klep is dat er niet alleen oude uitlaatgassen terugkomen in het inlaatspruitstuk maar ook enorm veel roet, wat vaak een goede werking van de EGR klep in de weg staat en voor vervelende storingen kan zorgen. Wij trachten altijd in onze chiptuning BMW software de turbo bij laag toerental iets meer turbo druk te geven. Zodra uw EGR klep niet meer goed functioneert bemerkt uw BMW computer dit en krijgt u een emissie foutcode omdat de uitstoot van uw motor hoger is geworden dan toegestaan.

7  Olieverbruik bij BMW motoren.

Bij de wat oudere benzine en soms ook dieselmotoren was er soms best wel sprake van een hoog olieverbruik. De oorzaak hiervan kwam meestal door een 4 tal factoren en niet altijd was dit gemakkelijk op te lossen. Neem als voorbeeld de 6 cilinder in lijn atmosferische 528i motor. Nu BMW tegenwoordig de B38 B48 en B58 motoren gebruikt is het olieverbruik drastisch gedaald. Ons advies is ook altijd om de motor 1500 niet maximaal te belasten als hij nieuw is alvorens de chiptuning BMW op uw BMW uit te voeren Zo zie je dat door verbeteringen in de techniek vervelende issues als olieverbruik gelukkig door de motorfabrikant opgelost kunnen worden. Olieverbruik is overigens een fenomeen wat bij vele automerken helaas voor komt.

8  De Kwaliteit van de Brandstof

Om uw motor goed te laten presteren is de kwaliteit van uw brandstof erg belangrijk. In Europa verschilt de kwaliteit van brandstof per land enorm. Duitsland, Nederland, en Engeland leveren zeer hoogwaardige Benzine en diesel. Maar landen als Polen en Bulgarije leveren brandstoffen van een veel mindere kwaliteit. Benzine met een lager ron gehalte en diesel die veel meer roet. Uiteraard zal uw motor op een minder goede brandstof ook minder presteren. Bij een benzine motor herkent de computer van uw BMW een lager ron gehalte doordat de motor begint te pingelen (detoneren) de computer zal gelijk de voorontsteking vervroegen om dit tegen te gaan, resultaat minder vermogen en meer warmte. Bij een diesel merk je gewoon dat een motor op een hoogwaardige diesel meer kilometers rijdt, maar het grootste verschil  vindt plaats binnen in uw motor bij een lagere kwaliteit diesel vormt zich meer verontreiniging in de motor en dat is zeer nadelig. Met fuel2-Power diesel kunt u deze vervuiling grotendeels te niet doen, en u zult ook ervaren dat uw diesel gemiddeld zo’n 12% zuiniger draait.

9   Onderhoud

Goed onderhoudt is de basis om problemen te voorkomen bij alle moderne automotoren.