Home »
De laatste jaren is het chiptunen van automotoren steeds populairder geworden. Toch hebben veel mensen vaak nog de vraag wat chiptuning nou precies inhoud. De onderstaande vragen zijn een selectie uit de vragen die ons regelmatig gesteld worden. En die trachten wij zo goed mogelijk aan jou uit te leggen.
In bijna iedere moderne auto wordt de motor aangestuurd door een computer. Vaak ECU genoemd (Elektronische Controle Unit). De computer van jouw automotor regelt de turbodruk, de inspuitdruk de ingespoten hoeveelheid brandstof en stuurt het moment van brandstofinspuiting aan. Zo moet het stuurapparaat onder voortdurend wisselende omstandigheden en belasting de emissie van jouw automotor zo laag mogelijk houden. De motoren krijgen steeds geavanceerdere computers, de techniek hiervan wordt telkens verbeterd.
Het resultaat : een effectievere verbranding wat een hoger rendement uit dezelfde hoeveelheid brandstof oplevert. Dit levert meer vermogen en koppel op om soepeler te kunnen accelereren en een besparing op het brandstofverbruik is mogelijk tot 10 % bij een aangepaste rijstijl.
Snelle montage en demontage, het plaatsen gebeurd met de originele fabrieksstekkers.(gelijk aan de wijze van de autofabrikant). Zeer solide en geen soldeer sporen na verwijdering. De originele motor computer blijft gesloten, wel zo prettig voor garantie. Door de juiste verhoging in de aansturing van de brandstofdruk kan de brandstof fijner vernevelt ingespoten worden. Dit verbeterd de verbranding en zo kan je het rendement uit de brandstof verhogen. (brandstofbesparing tot 10 %). De turbodruk wordt actief bij laag toerental verhoogt, hierdoor vind er geen extra slijtage plaats aan uw turbolader daar de maximum eind druk minimaal wordt verhoogt, een groot voordeel. (Eenvoudig gezegd zorgt de tuning er voor dat er bij ieder toerental voldoende lucht aanwezig is voor een volledige verbranding), dit is erg belangrijk.
Externe chiptuning is niet blijvend aan het voertuig verbonden en kan mee worden genomen naar uw volgende auto, (mits dezelfde computer). Jij hoeft dus niet bij iedere ander auto een nieuwe chiptuning aan te schaffen, her programmeren van de externe ecu kan vaak volstaan icm een andere kabelboom.
De beveiligingsinstellingen van de originele computer blijven gehandhaafd. Geen problemen bij storingdiagnose, tijdens resetten of softwarewijzigingen. Tijdens onderhoud bij de dealer kan bij jouw chiptuning niet de tuningsoftware verloren gaan.
Het start punt van brandstof inspuiten kan niet vervroegd worden, dit kan bij sommige motoren met chiptuning wel. Maar dit is voor de meeste motoren niet nodig.
Het koppel wordt daarbij tevens zodanig aangepast dat de extra toegevoegde trekkracht/koppel goed merkbaar is over het gehele toerentalbereik (souplesse).
Dit zonder hiermee de aandrijflijn zo zwaar te belasten dat die
hieruit schade ondervindt, of significant sneller gaat slijten.
Het verschil tussen Chiptuning Methodes:
(O.B.D. tuning / BDM tuning /geavanceerde Externe ECU chiptuning ).Powerbox Bij chiptunen wordt de originele computer (ECU) van de motor fysiek geopend en daar wordt de Chip zelf vervangen door een chip met een ander programma. Bij O.B.D. tuning gebeurd nagenoeg hetzelfde, alleen hoeft dan bij de software aanpassing de computer niet geopend te worden. De tuning vind dan plaats m.b.v. een programmer waarmee d.m.v. een interface kabel via de originele O.B.D. (On board Diagnose) poort een gewijzigd programma in de auto computer (ECU) wordt ingelezen c.q. geflasht. Of er wordt op de B.D.M poort (kleine contact vlakjes) in de ECU rechtstreeks een nieuw programma in de chip ingelezen. In dat geval moet de originele ECU wel eerst fysiek geopend worden.
Bij chiptuning d.m.v. een geavanceerde externe ecu, wordt de data van de computer (ECU) extern realtime getransformeerd, met betrekking tot de brandstofinspuiting en de aansturing van de turbodruk. De brandstofdruk, dit onder voortdurende bewaking van last en toerental voor een veilige koppel / pk controle.
Een Powerbox is een te simpel klein kastje wat vaak met een paar weerstandjes een signaal lijn afbuigt. In de Volksmond worden deze simpele manier van tunen ook vaak tuningbox of digi-chipje gegeven. Wij raden deze te simpele manier van chiptunen af omdat de aanpassingen statisch veel te grof en onnauwkeurig worden uitgevoerd. Wat overmatige roetproductie geeft, vaak een hoger brandstofverbruik en een lage vermogenswinst.
Snel klaar, er wordt bijgestuurd in de originele computer en de tuning is niet met het blote oog waarneembaar. Het vermogensresultaat is goed ,mits het nieuwe programma oké is. Er is geen extra externe computer nodig. Alle kenvelden kunnen worden gewijzigd.
De originele motorcomputer (ECU) moet open bij chiptuning, hierdoor verliest u gelijk de volledige fabrieksgarantie! De nieuwe chip verlengt slechts de inspuitduur (alleen langer en meer diesel inspuiten dus), hierdoor wordt uw motor nimmer zuinig. Door het vaak te veel verhogen van de turbodruk, wordt automatisch de slijtage aan de turbolader verhoogt, dit verkort de levensduur aanzienlijk! De nieuwe chip hoort bij deze computer (ECU) en kan zodoende niet worden meegenomen als u uw auto verkoopt of inruilt.
De nieuwe chip kan (ongewenst) ook veranderingen teweeg brengen aan de motor beveiliging instellingen van de auto computer (ECU). Bij storingdiagnose of tijdens onderhoud kan de dealer soms problemen hebben met de andere uitlees-waarden van de nieuwe software . Tijdens een software update of het resetten van de software kan de software tuning volledig verloren gaan of de ECU crashen! De dealer en/of de importeur kunnen altijd chiptuning en/of O.B.D. tuning traceren, ook al is de tuning door de tuning firma reeds weer ongedaan gemaakt! In uw computer (ECU) blijven zichtbare en onzichtbare sporen (voor u) toch achter, de importeur kan dit opsporen met hun apparatuur! De nieuwste ECU 's van Bosch EDC 17 zijn (nog) niet te programmeren.
De montage van VENTURA modulaire diesel tuning is eenvoudig. Al onze systemen zijn voorzien van originele fabriekstekkers. Hierdoor verloopt het monteren en demonteren vlot en eenvoudig, zonder kans op fouten. De Ventura dealer kan onze tuning daarom ook bij een bezoek ter plekke vlot monteren. Tevens is bij iedere tuningmodule een duidelijke montage handleiding bijgesloten zodat ook zelf monteren tot de mogelijkheden behoort.
Bij sommige types auto,s is het onverstandig om de maximale turbodruk
te verhogen. Door bezuiniging die hebben plaatsgevonden bijauto fabrikanten op de door hun gebruikte turboladers zijn sommige turbo‘s voorzien van zulk simpel lagerwerk dat de levensduur al beperkt is, zonder turbodruk verhoging laat staan met.
Daarintegen is het prima mogelijk om de turbo in lagere toerental gebieden beter te activeren. Dit geld voor turbo,s met variabele geometrie.
Van bepaalde types auto’s is bekend dat de brandstofpomp vaker stuk gaat dan gemiddeld. Hieraan is meestal de producent debet, de drukken in z'n pomp zijn vaak zeer hoog en blijkbaar is niet iedere pomp hierop voldoende berekend. (slechte dieselbrandstof wordt steevast als oorzaak aangewezen). Deze pompen gaan stuk zonder enige vorm van tuning,maar soms komt een defect eerder aan het licht als er wel tuning op de auto geplaatst is.
Zo af en toe komen er bij bepaalde auto modellen injector problemen voor.
Het blijkt dan vaak om een bepaalde serie te gaan, de oorzaak is meestal te wijten aan de toeleverancier van de injector die de auto producent een te inferieur product heeft geleverd. De injector producent wijt de oorzaak vaak aan de kwaliteit van de brandstof toe. Maar ieder Europees goedgekeurd voertuig hoort op de deze brandstof naar goed behoren te kunnen functioneren. Bij externe chiptuning komen we z'n probleem ook wel eens tegen, daar het effect van meer retour lekken van de defecte injector dan eerder opvalt in het rijgedrag van het voertuig.
Met chiptuningvan Ventura i.c.m. onze brandstof en olie additieven wordt de uitstoot van de motor niet significant veranderd bij afgifte van hetzelfde vermogen. U kunt desgewenst tijdens de APK keuring de chiptuning even uitschakelen (de auto is dan weer origineel) zonder vooraf de chiptuning uit de computer van de auto te moeten laten verwijderen. Door de hitech electronica die bij Ventura Tuning gebruikt wordt zal uw motor tot een hoge kilometerstand netjes blijven presteren.
Door chiptuning wordt de motor voorzien van meer trekkracht en vermogen, echter dit geheel blijft binnen de veiligeheidstolleranties van de motor. Verkeerd gebruik van uw (getunede) motor daar in tegen, kan aanzienlijke schade veroorzaken, ons advies: