Hulp nodig bij de juiste keuze?Bel ons voor vrijblijvend advies

Introductie wat is chiptuning

Home » Wat is chiptuning

De laatste jaren is het chiptunen  van automotoren steeds populairder geworden. Toch hebben veel mensen vaak nog de vraag wat chiptuning nou precies inhoud. De onderstaande vragen zijn een selectie uit de vragen die ons regelmatig gesteld worden. En die trachten wij zo goed mogelijk aan jou uit te leggen.

Hoe werkt de computer van jouw automotor?

In bijna iedere moderne auto wordt de motor aangestuurd door een computer. Vaak ECU genoemd (Elektronische Controle Unit). De computer van jouw automotor regelt de turbodruk, de inspuitdruk de ingespoten hoeveelheid brandstof en stuurt het moment van brandstofinspuiting aan. Zo moet het stuurapparaat onder voortdurend wisselende omstandigheden en belasting de emissie van jouw automotor zo laag mogelijk houden. De motoren krijgen steeds geavanceerdere computers, de techniek hiervan wordt telkens verbeterd.

  • Wat is het resultaat van chiptuning?
    Jouw automotor krijgt meer kracht en vermogen, dit wordt door de meeste rijders als aangenaam ervaren. Vanuit stilstand kan jij gemakkelijker en vlotter wegrijden dankzij de toegenomen trekkracht (jouw motor heeft na tuning een hoger koppel). Hierdoor krijg je niet meer het gevoel of jouw motor soms even aarzeld. Kortom de tuning van jouw automotor zorgt voor meer rijcomfort en rijplezier tijdens het dagelijkse gebruik in het verkeer!
    Je auto krijgt tevens meer vermogen wat zich goed uit in de prestaties qua snelheid. Ook het inhalen onder bijna alle omstandigheden vergemakkelijkt en tevens biedt onze chiptuning jou de mogelijkheid op brandstofbesparing tot circa 10 % bij een aangepaste rijstijl.
  • Hoe werkt chiptuning d.m.v een externe ECU. En waarom biedt dit zoveel voordelen.
  • Ventura tuning levert een geavanceerde externe 3D ecu. Mensen verwarren onze geavanceerde externe ecu nog wel eens met een simpele Powerbox of noemen het een “kastje”, maar onze externe chiptuning is echt een high-tech computer die volledig te programmeren is. D.m.v. de originele fabrieksstekkers wordt de externe computer veilig en makkelijk geplaatst aan de ecu van jouw auto. (Plug and Drive). Met onze geavanceerde Externe ECU kan de brandstof inspuitingsdata geoptimaliseerd worden en de elektronisch geregelde turbodruk worden aangepast. De brandstof wordt fijner vernevelt en super nauwkeurig gedoseerd ingespoten. Dankzij onze nieuwste revolutionaire techniek,> zelfscanning < leest de tuning module zichzelf in(adaptiewaarden), dit is bij de moderne auto,s met roetfilters en fijn stof filters echt een voordeel.

Het resultaat : een effectievere verbranding wat een hoger rendement uit dezelfde hoeveelheid brandstof oplevert. Dit levert meer vermogen en koppel op om soepeler te kunnen accelereren en een besparing op het brandstofverbruik is mogelijk tot 10 % bij een aangepaste rijstijl.

De voordelen van Externe-Chiptuning d.m.v. een geavanceerde Externe ECU t.o.v. Chiptuning & O.B.D tuning!

Snelle montage en demontage, het plaatsen gebeurd met de originele fabrieksstekkers.(gelijk aan de wijze van de autofabrikant). Zeer solide en geen soldeer sporen na verwijdering. De originele motor computer blijft gesloten, wel zo prettig voor garantie. Door de juiste verhoging in de aansturing van de brandstofdruk kan de brandstof fijner vernevelt ingespoten worden. Dit verbeterd de verbranding en zo kan je het rendement uit de brandstof verhogen. (brandstofbesparing tot 10 %). De turbodruk wordt actief bij laag toerental verhoogt, hierdoor vind er geen extra slijtage plaats aan uw turbolader daar de maximum eind druk minimaal wordt verhoogt, een groot voordeel. (Eenvoudig gezegd zorgt de tuning er voor dat er bij ieder toerental voldoende lucht aanwezig is voor een volledige verbranding), dit is erg belangrijk.

 

Externe  chiptuning is niet blijvend aan het voertuig verbonden en kan mee worden genomen naar uw volgende auto, (mits dezelfde computer). Jij hoeft dus niet bij iedere ander auto een nieuwe chiptuning aan te schaffen, her programmeren van de externe ecu kan vaak volstaan icm een andere kabelboom.

 

De beveiligingsinstellingen van de originele computer blijven gehandhaafd. Geen problemen bij storingdiagnose, tijdens resetten of softwarewijzigingen. Tijdens onderhoud bij de dealer kan bij jouw chiptuning niet de tuningsoftware verloren gaan.

Het nadeel van Externe Chiptuning.

Het start punt van brandstof inspuiten kan niet vervroegd worden, dit kan bij sommige motoren met chiptuning wel. Maar dit is voor de meeste motoren niet nodig.

De gebruikers voordelen van chiptuning?
  • Een efficiënter brandstofverbruik bij een aangepaste rijstijl, tot 10% besparing op uw brandstofverbruik.
  • Jouw auto trekt de caravan of aanhanger veel makkelijker.
  • Het vermogensverlies dat de aircopomp veroorzaakt wordt gecompenseerd.
  • Jouw (automaat) hoeft minder vaak terug te schakelen dankzij extra trekkracht =koppel.
  • Indien nodig gaat inhalen veel vlotter, (dit verhoogt uw veiligheid) en rij plezier.
  • De gemiddelde topsnelheid neemt met 5 tot 8 km toe.
  • Jij kan zonder veel gas te hoeven geven soepel uit stilstand wegrijden.
  • Vermogenswinst en Koppel toename? Ventura chiptuning kan een vermogenwinst tot ca 30 %. behalen.

Het koppel wordt daarbij tevens zodanig aangepast dat de extra toegevoegde trekkracht/koppel goed merkbaar is over het gehele toerentalbereik (souplesse).
Dit zonder hiermee de aandrijflijn zo zwaar te belasten dat die
hieruit schade ondervindt, of significant sneller gaat slijten.

Het verschil tussen Chiptuning Methodes:

(O.B.D. tuning / BDM tuning /geavanceerde Externe ECU chiptuning ).Powerbox Bij chiptunen wordt de originele computer (ECU) van de motor fysiek geopend en daar wordt de Chip zelf vervangen door een chip met een ander programma. Bij O.B.D. tuning gebeurd nagenoeg hetzelfde, alleen hoeft dan bij de software aanpassing de computer niet geopend te worden. De tuning vind dan plaats m.b.v. een programmer waarmee d.m.v. een interface kabel via de originele O.B.D. (On board Diagnose) poort een gewijzigd programma in de auto computer (ECU) wordt ingelezen c.q. geflasht. Of er wordt op de B.D.M poort (kleine contact vlakjes) in de ECU rechtstreeks een nieuw programma in de chip ingelezen. In dat geval moet de originele ECU wel eerst fysiek geopend worden.

 

Bij chiptuning d.m.v. een geavanceerde externe ecu, wordt de data van de computer (ECU) extern realtime getransformeerd, met betrekking tot de brandstofinspuiting en de aansturing van de turbodruk. De brandstofdruk, dit onder voortdurende bewaking van last en toerental voor een veilige koppel / pk controle.

Powerbox

Een Powerbox is een te simpel klein kastje wat vaak met een paar weerstandjes een signaal lijn afbuigt. In de Volksmond worden deze simpele manier van tunen ook vaak tuningbox of digi-chipje gegeven. Wij raden deze te simpele manier van chiptunen af omdat de aanpassingen statisch veel te grof en onnauwkeurig worden uitgevoerd. Wat overmatige roetproductie geeft, vaak een hoger brandstofverbruik en een lage vermogenswinst.

Voordeel Chiptuning of O.B.D tuning ?

Snel klaar, er wordt bijgestuurd in de originele computer en de tuning is niet met het blote oog waarneembaar. Het vermogensresultaat is goed ,mits het nieuwe programma oké is. Er is geen extra externe computer nodig. Alle kenvelden kunnen worden gewijzigd.

Nadeel van Chiptuning of O.B.D tuning ?

De originele motorcomputer (ECU) moet open bij chiptuning, hierdoor verliest u gelijk de volledige fabrieksgarantie! De nieuwe chip verlengt slechts de inspuitduur (alleen langer en meer diesel inspuiten dus), hierdoor wordt uw motor nimmer zuinig. Door het vaak te veel verhogen van de turbodruk, wordt automatisch de slijtage aan de turbolader verhoogt, dit verkort de levensduur aanzienlijk! De nieuwe chip hoort bij deze computer (ECU) en kan zodoende niet worden meegenomen als u uw auto verkoopt of inruilt.

De nieuwe chip kan (ongewenst) ook veranderingen teweeg brengen aan de motor beveiliging instellingen van de auto computer (ECU). Bij storingdiagnose of tijdens onderhoud kan de dealer soms problemen hebben met de andere uitlees-waarden van de nieuwe software . Tijdens een software update of het resetten van de software kan de software tuning volledig verloren gaan of de ECU crashen! De dealer en/of de importeur kunnen altijd chiptuning en/of O.B.D. tuning traceren, ook al is de tuning door de tuning firma reeds weer ongedaan gemaakt! In uw computer (ECU) blijven zichtbare en onzichtbare sporen (voor u) toch achter, de importeur kan dit opsporen met hun apparatuur! De nieuwste ECU 's van Bosch EDC 17 zijn (nog) niet te programmeren.

Waarom jouw auto chiptunen ?
  • Jij wil dat jouw auto meer Vermogen krijgt en Beter trekt.
  • Tot 10% brandstofbesparing door het vroeger beschikbare koppel te gebruiken.
  • Verhoog het rijcomfort bij caravangebruik.
  • Je kan nu een goedkopere uitvoering leasen/kopen en deze d.m.v. chiptuning opwaarderen naar het hogere vermogen van een zwaardere uitvoering die meestal veel duurder zijn.
    VB: € 3500,- verschilt tussen het dure model en de goedkopere uitvoering, chiptuning kost bijvb. € 500,- hier behaal jij gelijk je voordeel.
  • Als jij je auto leased en het zwaarder gemotoriseerde type valt niet binnen jouw budget, dan biedt chiptuning een aangename opwaardering van het motorvermogen achteraf.
  • Jij betaald geen onnodige B.P.M. daar er geen B.P.M. berekend wordt over chiptuning achteraf.
  • Lagere bijtelling omdat jij over de tuning geen bijtelling betaald.
Montage?

De montage van VENTURA modulaire diesel tuning is eenvoudig. Al onze systemen zijn voorzien van originele fabriekstekkers. Hierdoor verloopt het monteren en demonteren vlot en eenvoudig, zonder kans op fouten. De Ventura dealer kan onze tuning daarom ook bij een bezoek ter plekke vlot monteren. Tevens is bij iedere tuningmodule een duidelijke montage handleiding bijgesloten zodat ook zelf monteren tot de mogelijkheden behoort.

Turbo problemen?

Bij sommige types auto,s is het onverstandig om de maximale turbodruk
te verhogen. Door bezuiniging die hebben plaatsgevonden bijauto fabrikanten op de door hun gebruikte turboladers zijn sommige turbo‘s voorzien van zulk simpel lagerwerk dat de levensduur al beperkt is, zonder turbodruk verhoging laat staan met.
Daarintegen is het prima mogelijk om de turbo in lagere toerental gebieden beter te activeren. Dit geld voor turbo,s met variabele geometrie.

Brandstofpomp problemen?

Van bepaalde types auto’s is bekend dat de brandstofpomp vaker stuk gaat dan gemiddeld. Hieraan is meestal de producent debet, de drukken in z'n pomp zijn vaak zeer hoog en blijkbaar is niet iedere pomp hierop voldoende berekend. (slechte dieselbrandstof wordt steevast als oorzaak aangewezen). Deze pompen gaan stuk zonder enige vorm van tuning,maar soms komt een defect eerder aan het licht als er wel tuning op de auto geplaatst is.

Injector problemen?

Zo af en toe komen er bij bepaalde auto modellen injector problemen voor.
Het blijkt dan vaak om een bepaalde serie te gaan, de oorzaak is meestal te wijten aan de toeleverancier van de injector die de auto producent een te inferieur product heeft geleverd. De injector producent wijt de oorzaak vaak aan de kwaliteit van de brandstof toe. Maar ieder Europees goedgekeurd voertuig hoort op de deze brandstof naar goed behoren te kunnen functioneren. Bij externe chiptuning komen we z'n probleem ook wel eens tegen, daar het effect van meer retour lekken van de defecte injector dan eerder opvalt in het rijgedrag van het voertuig.

Emissie en de APK?

Met chiptuningvan Ventura i.c.m. onze brandstof en olie additieven  wordt de uitstoot van de motor niet significant veranderd bij afgifte van hetzelfde vermogen. U kunt desgewenst tijdens de APK keuring de chiptuning even uitschakelen (de auto is dan weer origineel) zonder vooraf de chiptuning uit de computer van de auto te moeten laten verwijderen. Door de hitech electronica die bij Ventura Tuning gebruikt wordt zal uw motor tot een hoge kilometerstand netjes blijven presteren.

Kan chiptuning schade aan de motor veroorzaken?

Door chiptuning wordt de motor voorzien van meer trekkracht en vermogen, echter dit geheel blijft binnen de veiligeheidstolleranties van de motor. Verkeerd gebruik van uw (getunede) motor daar in tegen, kan aanzienlijke schade veroorzaken, ons advies:

  • Rijdt u motor altijd eerst rustig warm
    (Olie temperatuur min 80 graden), in deze opwarm periode is het  onverstandig om volgas te geven, of de motor een hoog
    toerental te laten draaien!
  • Rijdt de laatste vijf minuten van uw rit wat rustiger om zo uw motor en vooral de turbo de kans te geven om af te koelen.
    Bent u dit vergeten laat dan de motor op de plaats van bestemming nog even 1 minuut na draaien, hiermee ontlast u uw turbolagerwerk enorm.
    Zo behoudt u de levensduur van de turbo.
  • Zorg dat de motorolie en het oliefilter op tijd vervangen worden
    en zorg er voor dat de olie altijd aan de minimaal opgegeven kwaliteit specificaties van de auto fabrikant voldoet. Controleer geregeld het oliepeil en zorg dat het olieniveau op peil is.
  • Breng uw auto op tijd voor de onderhoudsbeurt, en rij nimmer door bij storingen aan de motor of een vreemd geluid. Wij kunnen indien gewenst de motor garantie van uw Automerk overnemen!  (zie de link voor de voorwaarden)

 

vierkant-bmw
vierkant-audi
mercedes-benz
vierkant-volkswagen