Hulp nodig bij de juiste keuze?Bel ons voor vrijblijvend advies

Chiptuning Skoda

Home » Chiptuning » Skoda

Hierbij tonen wij u onderstaand ons totale overzicht van alle opties voor de chiptuning van uw Skoda. Voor alle modellen en elk motor type hebben wij de ideale chiptuning oplossing. Onze specialisten testen ieder model stuk voor stuk met onze diagnose tools om zo het beste resultaat voor u te behalen. Zeer regelmatig plaatsen wij hier de nieuwste versies voor Skoda er bij zo kunt u gemakkelijk de chiptuning voor uw Skoda uitzoeken. Mocht u ondanks al onze inspanning uw Type auto of Type motor niet kunnen vinden neem dan even contact met ons op en dan helpen wij u natuurlijk graag. info@venturatuning.nl

Chiptuning van de Auto zorgt voor

Meer vermogen | Meer trekkracht | Lager brandstofverbruik

Veilig uw Skoda professioneel laten Chiptunen?

Skoda heeft het geluk dat het onderdeel uit maakt van de VAG groep. Zo kan Skoda gebruik maken van alle mooie motortechniek die voor Volkswagen en Audi is ontwikkeld en dat geeft enorm veel voordelen. De moderne TDi en TSi motoren zijn vanaf 2013 van een geweldige kwaliteit, in dat jaar werd de distributieketting vervangen door een distributieriem en dat heeft de betrouwbaarheid goed gedaan. Skoda doet het tegenwoordig erg goed in de markt, mooie sportief ogende modellen die van alle luxe zijn voorzien in een chique design. Wel heeft Skoda ook te maken met de downsize trend die bij de motoren is ingezet. Een Skoda Octavia met 1.0 TSi motor is tegenwoordig heel normaal. Vandaar dat chiptuning Skoda ook steeds populairder wordt, door onze chiptuning specialisatie voor Skoda tunen wij dagelijks de nieuwste modellen en onze klanten zijn erg blij met ons resultaat.

Skoda moet ook Concessies doen bij hun TSi en TDi Motoren.

Helaas kunnen autofabrikanten tegenwoordig niet meer puur kiezen voor de wensen van de klant. Er moet enorm worden gekeken naar de uitstoot van de motor omdat anders de auto te duur wordt door extra milieu toeslagen in hun klasse. Hierdoor zijn de 1.0  3 cilinder TSi motor en de 1.6 TDi motor zo populair geworden. Motoren met een kleinere cilinderinhoud iets minder vermogen en een lagere uitstoot dan de 1.4 TSi en de 2.0 TDi motoren. Ook deze compactere motoren zijn uitermate geschikt voor chiptuning Skoda, iets meer vermogen en trekkracht laat de auto gewoon veel fijner rijden. Wel is het zo dat de 1.0 TSi en 1.5 TSi motoren tegenwoordig zeer dunne 0 W 20 motorolie gebruiken. Om deze motorolie beter te beschermen tegen mechanische olieverbranding raden wij echt het gebruik van oil2-Power additief aan, een kleine investering waar u zeker veel plezier van heeft.

Skoda turbo Diesel TDi motoren.

Skoda beschikt over de fijne TDi motoren die de VAG groep beschikbaar heeft. Goede prestaties, zuinig en niet te vaak bij het tankstation hoeven staan maken deze motoren voor de veelrijder nog steeds zeer aantrekkelijk. Moderne TDi motoren zijn zeer schoon, het idee dat dieselmotoren meer vervuilen t.o.v. benzinemotoren is verkeerde informatie. Je moet namelijk geen appels met peren vergelijken en dus kijken wat gebeurt er als ik 1 liter diesel of  1 liter benzine verbrand en dan komt een diesel veel beter uit de bus. Dankzij roetfiltersystemen in de uitlaat wordt het roet tijdens het rijden netjes opgevangen. En door dubbele adblue inspuitingen worden de uitlaatgassen zowel voor als na het roetfilter gewassen om zo de schadelijke NOX uitstoot drastisch terug te dringen. Wilt u uw motor nog schoner maken dan kunt u Fuel2-Power diesel additief aan uw brandstof toevoegen zo kunt u de roetproductie tijdens de verbranding met 70% terug dringen.

Skoda  Turbo Benzine VAG  TSi motoren.

Skoda heeft een grote keuze aan TSi benzine turbomotoren. Om te beginnen met de 1.0 TSi de 1.2 TSi de 1.4 TSi de nieuwe 1.5 TSi de 1.8 TSi en de 2.0 TSi. Met name de 1.0 TSi en de 1.5 TSi motoren zijn razend populair. Prachtige moderne motoren die met de nieuwste snufjes qua techniek zijn uitgerust. Bij de 1.5 TSi motoren wordt zelfs gebruik gemaakt van stalen zuigers i.p.v. aluminium om de weerstand op de cilinderwand te verlagen en daarmee het rendement van de motor te verbeteren. Op de 1.5 TSi 130 PK motor wordt zelfs een variabele turbo gebruikt dit is zeer unique alleen Porsche en Ford maken ook gebruik van deze mooie techniek. Wel gebruikt Skoda erg dunne 0 w20 olie in de 1.0 TSi en 1.5 TSi motoren en die olie is zo dun dat deze te gauw mechanisch verbrand waardoor de kwaliteit van de olie snel achteruitgaat. Ons advies is daarom ook altijd om Oil2-Power te gebruiken dit beperkt olie verbanding en uw motor loopt er ook veel mooier door.

Directe benzine injectie bij  Skoda TSi benzine motoren.

Sinds 2010 maakt de Vag groep al gebruik van directe benzine injectie ook wel TSi genoemd. De benzine wordt hierbij niet onder lage druk in het inlaatspruitstuk ingespoten en vrij door de motor aangezogen maar onder hogedruk rechtstreeks in de cilinderkamer geinjecteerd. Op deze manier kan de inspuiting nog nauwkeuriger geregeld worden en dat is wat een autofabrikant graag wil. Wel is het zo dat als je de benzine op het laatste moment als de inlaat en uitlaatkleppen al dicht zijn nog in spuit er maar erg weinig tijd is om de benzine goed in de aanwezige lucht te laten opnemen alvorens je deze verbrand. Directe benzine injectie geeft dus ook meer roetvervuiling tijdens de verbranding vooral in deellast. Sommige TSi motoren hebben daarom en een lage druk inspuiting voor deellast en een hoge druk benzine inspuiting voor vollast, zo wordt de uitstoot van roet slim geminimaliseerd.

Fijn stof filters bij Skoda  TSi motoren met directe benzine injectie

Gebleken is dat de moderne Skoda TSi motoren met directe benzine injectie te veel roet produceren. Daarom hebben deze motoren sinds augustus 2018 een fijn stoffilter in het uitlaatsysteem. Zo wordt op een verantwoorde manier voorkomen dat het roet in het milieu vrij komt. Na verloop van tijd raakt het fijn stoffilter vol en dan wordt op een slimme manier het filter gereinigd door een extra dosis benzine voor het fijn stoffilter in te spuiten en zo met veel hitte de roetdeeltjes alsnog volledig te verbranden. Fijne roetdeeltjes zijn erg ongezond voor alles wat leeft en ademt en een fijn stoffilter op uw Skoda is dus echt een goede zaak. Moderne Tsi motoren met een fijn stoffilter kunnen prima worden voorzien van chiptuning Skoda. Inmiddels hebben wij al weer veel moderne TSi motoren met fijn stof filter van chiptuning Skoda voorzien.

Directe inspuiting bij Skoda  TDi motoren.

De moderne Skoda TDi motoren maken gebruik van de 4e generatie commonrail injectie. Via piezo gestuurde injectoren wordt de dieselolie onder hoge druk nauwkeurig gedoseerd in de cilinders ingespoten. De inspuiting bij moderne TDi motoren bestaat uit 3 fases. 1 de voorinspuiting (zeg maar de aanmaakhoutjes met krant om het vuurtje te ontsteken) 2 de hoofdinspuiting, als de aanmaakhoutjes branden kunnen de grote blokken er op (meer Diesel) om de energie te leveren en 3 de na inspuiting, een klein beetje dieselolie om er voor te zorgen dat het vuur niet te abrubt dooft , dit voorkomt een te snelle afrol van de verbranding die anders te veel geluid zou produceren. Tijdens chiptuning Skoda wordt de grootste invloed op de brandstofhoeveelheid op de hoofdinspuiting gedaa, dit komt omdat de hoofdinspuiting langer duurt en de power levert tijdens de verbranding.

Roetfilters bij Skoda TDi motoren.

Bij de moderne Skoda TDi motoren zitten al vanaf 2007 een roetfilter systeem in de uitlaat gemonteerd. Het roet wordt zo eerst keurig opgevangen zodat het in een later stadium als de motor en het roetfilter voldoende op bedrijfstemperatuur zijn kan worden gereinigd. Dit noemt men in de volksmond regenereren (het schoonmaken van het roetfilter). Door een extra dosis diesel vlak voor het roetfilter in te spuiten creer je een zeer hoge temperatuur en druk en zo blaas je met een vuurzee het roetfilter weer leeg en worden de onverbrande roetdeeltjes alsnog volledig verbrand. Zo kan uw Skoda TDi zelf zijn uitlaatsysteem in conditie houden. Tenzij de motor olie verbrand want verbrande olie geeft een aanslag in het roetfilter die veel moeilijker is te verwijderen. Daarom geven wij bij chiptuning Skoda uw motor vaak wat extra turbodruk zodat de verbranding zelf een iets hoger reinigend vermogen heeft. In Nederland worden dieselmotoren op de korte stukjes vaak niet warm genoeg.

Adblue  i.c.m Skoda  Chiptuning TDi dieselmotoren.

Hoe perfect Skoda ook haar TDi motoren afsteld in de uitlaatgassen blijft na het passeren van het roetfilter te veel NOx in de resterende uitlaatgassen over. Om die gassen niet zo in de lucht vrij telaten worden de uitlaatgassen nabehandeld met Adblue. Een Ureum achtige stof die de reacties met de amoniakverbinding aan gaat en zo het NOx percentage doet dalen. Bij de nieuwste 2.0 TDi motoren die Skoda inmiddels gebruikt wordt er al 2 keer adblue ingespoten. De eerste keer wordt dit voor het roetfilter gedaan, en de tweede keer na het roetfilter. Op deze ingenieuze wijze daalt de Nox uitstoot enorm wat een stuk beter is voor de luchtkwaliteit. Wel is het zo dat het nog beter is om minder Nox tijdens de verbranding van de diesel in de motor zelf te genereren. Dit kan tegenwoordig door Fuel2Power diesel additief toe te voegen. Een daling van gemiddeld 46 tot 48% is heel normaal.

EGR klep bij TDi motoren van Skoda.

Skoda maakt op hun TDi motoren ook veelal gebruik van de zo bekende EGR klep. Het doel van deze klep is om het NOX percentage in de uitlaatgassen serieus te doen dalen. Uitlaatgassen die de turbolader al hebben gepasseerd worden deels terug gevoerd in de motor bij het verse nog te verbranden mengsel. Op deze manier daalt het zuurstofgehalte in het mengsel en daardoor verloopt de nieuwe verbranding rustiger en zo ontstaan er minder schadelijke NOX gassen. Op zich een prachtige gedachte maar tijdens de verbranding ontstaat er ook veel roet en dat wordt via de EGR klep ook teruggeleidt in de motor en versmeert zo de EGR klep het inlaatspruitstuk, en eigenlijk de hele motor.Er zijn tuners die tijdens chiptuning Skoda stiekem de EGR klep afdoppen, maar zo komt uw Skoda niet meer door de nieuwe APK, want het afdoppen van een EGR zie je gelijk terug in de uitstootwaarden van een TDi motor.

Skoda Hogedruk en lagedruk benzine injectie op TSi motoren

Sommige Skoda TSi Benzine motoren zijn van een zeer modern dubbel brandstof inspuitsysteem voorzien. Lagedruk indirecte benzine injectie als de auto rustig rijdt op de cruisecontrol en hogedruk directe benzine injectie als de motor veel vermogen vraagt. Op deze manier produceert de TSi motor bij Skoda minder roet, en hoe minder roet er tijdens de productie ontstaat des te minder roet komt er in het fijn stoffilter in de uitlaat terecht. Deze manier van inspuiting is heel bijzonder want andere automerken gebruiken dit nog niet. Om de benzine beter met de lucht in de motor te kunnen laten mengen is er tegenwoordig een heel mooi additief. Fuel2-Power benzine. Resultaat tot 70% minder roet productie, wat natuurlijk ook veel beter is voor de motorolie want die versmeert enorm door roet. En hoe meer uw motorolie versmeert des te minder smeert de olie de onderdelen in uw motor. En een goede smering van uw motor is zeker bij het gebruik van chiptuning Skoda erg belangrijk.

Olieverbruik bij Skoda motoren.

Het is vrij normaal dat Skoda TSi en TDi motoren de eerste 25000 kilometer wat olie verbruiken. Dit heeft met het inlopen van de zuigerveren te maken en moet na de 25.000 km genormaliseerd zijn. Met name de 1.0 TSi motor en de 1.5 TSi motoren gebruiken extreem dunne motor olie hoe dunner de motorolie des te makkelijker kan de olie langs de zuigerveren in de cilinderkamers komen en verbrand worden. Olieverbruik ontstaat vaak doordat de motor te zwaar belast wordt ingereden of door vervuiling in de motor tijdens het onvolledig verbranden van de brandstof. De vervuiling kan dan er voor zorgen dat de zuigerveren gaan klemmen in de zuigergroeven en zo kan er olie langs de zuigerveren omhoog komen, die kan zo verbrand worden in de cilinderkamers. Door Fuel2-Power aan uw brandstof toe te voegen en Oil2-Power aan uw motorolie kunt u meestal het olieverbruik prima terugdringen, ons advies is dan ook echt om dit te gebruiken. Bij motoren met chiptuning Skoda zetten wij deze beide additieven eigenlijk altijd in en dat geeft voor onze klanten een super resultaat.