Bekijk direct wat wij kunnen betekenen voor uw auto
Bekijk direct wat wij kunnen betekenen voor uw auto
Veilig jouw nieuwe Skoda voorzien van Extra Vermogen, dat wil toch iedere Skoda liefhebber. Ventura Tuning biedt deze mogelijkheid met de geavanceerde externe ECU. Alleen zo hoef je niet de originele software in de Skoda computer aan te passen. Er wordt een Externe ECU geplaatst net zoals een externe harddisk die je thuis bij de computer gebruikt, hierin staat de chiptuning Skoda data. Wel zo'n prettig idee, en Super resultaat !
Bij chiptuning in de computer zelf vaak OBD tuning genoemd ziet Skoda gelijk dat de Vastakeys (het DNA van de motorsoftware) is aangepast. Zodra Skoda dit constateert vervalt de Skoda Fabrieksgarantie gelijk !
Jouw voordeel met Externe chiptuning is dat jij de chiptuning zelf even simpel en snel kan verwijderen voor dat je naar je Skoda dealer gaat. En 100% geen Chiptuning verlies als tijdens een garagebezoek een Software update door Skoda wordt uitgevoerd. Dit verlies is namelijk voor veel Skoda rijders een doorn in het oog, je moet dan telkens terug naar de tuner om de chiptuning te laten herstellen.
Je kan de koppelbegrenzers niet opschuiven, voor de meeste Skoda liefhebbers is dit geen probleem.
Chiptuning gaat veel verder dan alleen kennis hebben van de inspuiting, turbolader, timing. uitlaatgasdruk, etc. De werking van een automotor is namelijk een zeer complex proces.
Je kijkt eerst naar de belasting die de fabrikant de motor standaard heeft gegeven en de specificaties per onderdeel om te zien hoeveel veiligheidsmarge er per onderdeel is. Daarna wordt er een kabelboom op maat gemaakt, 1 turbodruk, 2 turbodruk, 3 brandstofinspuiting, 4 nokkenas. Afhankelijk van de manier van communicatie van de originele computer van de auto wordt er een computer ontwikkelt die razendsnel kan communiceren met de originele ecu en data realtime kan transformeren.
Daarna kan je beginnen met dataloggen tijdens meerdere ritten op straat en zo breng je digitaal het karakter van de motor in kaart. Aan de hand van die data kan je beginnen met de basis van het chiptuning programma. Wat erg belangrijk is dat de aanpassing onder alle omstandigheden de juiste hoeveelheid lucht en brandstof mengt en weet wanneer er wel en wanneer er geen extra koppel (trekkracht) en PK,s beschikbaar mogen komen.
Het ontwikkelen van goede Chiptuning is een hele klus maar dit zie je terug in het resultaat !
Door het goede en veilige resultaat is onze geavanceerde externe ecu inmiddels volledig geaccepteerd onder de sportieve Skoda rijders. Overal op de wereld schrijven mensen mooie dingen over het gebruik van onze geavanceerde externe 3D ECU in hun Skoda. Onze geavanceerde Externe Ventura ECU wordt inmiddels aan 36 landen wereldwijd geleverd. Wij hebben zowel modellen beschikbaar voor de moderne TSi als voor de TDi motoren. Via via melden zich telkens nieuwe Skoda rijders die graag bij ons of bij een importeur van ons merk elders op de wereld een externe chiptuning voor hun mooie Skoda willen bestellen.
Eerst voorzagen wij de TSi en TDi motoren van nieuwe software via OBD in de computer. Maar al gauw bemerkte wij dat de nadelen van OBD tuning groter zijn dan de voordelen. Skoda rijders waren telkens hun chiptuning software kwijt als zij hun Skoda dealer hadden bezocht voor onderhoud. Werkplaats chefs die moeilijk deden over de garantie van de fabrikant omdat zij met hun uitleesapparatuur gelijk zagen dat de fabriekssoftware niet meer origineel was. En de Skoda dealer kon vaak de fabriek software updates niet meer plaatsen wat voor nog meer problemen zorgde. Op zich kan software tuning heel goed werken alleen willen klanten al dit gedoe niet. De huistuner van VAG/Skoda ABT kwam zelf ook met een ABT engine control (een slimme externe tuning) daarom hebben wij destijds besloten om ook een Geavanceerde Externe 3D ECU te ontwikkelen. Zeer goed resultaat en je kan zelf in een handomdraai je auto weer ongetuned maken. En dat is wat vrijwel alle klanten tegenwoordig willen. Het is immers niet leuk om door jouw Skoda dealer op de vingers getikt te worden omdat jij dagelijks wat meer plezier beleeft aan je Seat zonder er 4000 euro bij Seat voor te hebben betaald.
Nu is de aller nieuwste Skoda Octvia ook in mild-hybride uitvoering leverbaar met de 1.5 e-TSi motor. Met deze mild-hybride aandrijving is de nieuwste Octavia nog een stuk vlotter want het oorspronkelijke turbogat wordt door de elektrische ondersteuning natuurlijk ideaal opgevangen. Daarnaast zijn de verbruikscijfers bij gemiddeld rijden zeer netjes te noemen. Voor de Skoda rijders die geen hybride willen is de Skoda Octavia 1.5 TSi er gelukkig ook zonder hybride dit model levert eveneens 150 PK en ziet er natuurlijk net zo sportief van buiten uit. De Skoda Octavia wordt vaak gekozen door de Sportieve rijder.
Gelukkig levert Skoda de nieuwe Octavia voor de veel rijders ook nog in Diesel. Beide dieselmotoren zijn een 2.0 TDi motor met als basis 115 PK en een handgeschakelde 6 bak. Of je kiest voor de sportievere 2.0 TDi 150 PK versie met de luxe dsg bak. Voor al deze fijne motoren hebben wij een prachtige vermogens Upgrade ontwikkeld om het rijplezier nog verder te verhogen, immers 190 PK wie wil dat nou niet. Als je veel rijdt dan blijft een TDi ideaal.
Skoda kreeg helaas niet zoals Volkswagen een GTE uitvoering van de mooie Skoda Octavia. Dit is wel echt een gemiste kans omdat heel veel zakelijker rijders zo’n auto zeker hadden weten te waarderen. Wel heeft Skoda natuurlijk de RS uitvoeringen en gezien hoe vaak je die uitvoeringen ziet rijden kunnen we wel stellen dat deze uitvoering echt een succes model is die door de echte Skoda liefhebbers enorm gewaardeerd wordt. De Looks van de RS modellen onderscheiden zich dan ook altijd duidelijk t.o.v. de minder sportief uitgevoerde modellen. Voor de RS uitvoering moet wel flink bij betaald worden.
In 2013 stapte Skoda met een compleet nieuwe motor over op de distributieriem en gebruikte ze niet langer een distributieketting. Deze nieuwe motoren liepen nog veel mooier dan de vorige generatie. Waren soepeler stiller zuiniger en krachtiger en had dus geen distributieketting meer en dus ook geen rek op de distributieketting. De Turbolader zat niet langer voor de motor maar zit nu achter de motor, dit maakte de turbolader wel minder kwetsbaar tijdens een aanrijding, maar de turbolader krijgt zo wel minder koeling. De nieuwe 1.2 TSi en 1.4 TSi motoren met distributieriem zijn zeer fijne motoren om te tunen. 140 PK uit de 1.2 TSi motor en 190 PK uit de 1.4 TSi motor is haalbaar echter wanneer klanten 95-E10 benzine gebruiken dalen deze waardes iets. Inmiddels beschikt Skoda natuurlijk ook de 1.0 TSi 3 cil en de 1.5 TSi motoren wat motoren zijn van de laatste generatie, met mooie geavanceerde technieken. De 1.5 TSi motor is zelf uitgerust met stalen zuigers om zo de weerstand op de cilinderwand Maximaal te doen dalen, dit i.c.m. 0 W-20 olie zou het brandstofverbruik nog verder moeten laten dalen.
In 2010/2011 introduceerde Skoda de 1.4 TSi motor in de Skoda Leon echt bijzonder want de motor was voorzien van een turbolader en directe benzine injectie wat voor die tijd voor een benzine motor zeer vooruitstrevend was. Deze nieuwe motoren hadden aangenaam veel meer koppel wat de Vag/Seat groep in die tijd een groot voordeel gaf t.o.v. concurrerende Merken. Niet veel later volgde in 2012 de Fabia met de 1.2 TSi motor met 105 PK en zeker in een Fabia was dat standaard al best een pittige motorisering. Wel kregen wij enorm veel aanvragen om deze motoren te chiptunen omdat 135 PK natuurlijk nog veel leuker rijdt. Later bleken de 1.4 TSi en de 1.2 TSi motoren wel wat problemen met rekken van de distributieketting te hebben, dit bleek te komen door toedoen van een toeleverancier en Seat heeft dit netjes onder service voor de klanten opgelost.
Naast de kleiner benzine TSi motoren heeft Skoda natuurlijk ook de grotere 1.8 TSi en de 2.0 TSi motoren in verschillende vermogens gradaties beschikbaar. 310 PK uit een 2.0 TSi in een Golf is natuurlijk wel erg leuk. Stilletjes hopen wij dat Skoda nog eens een 2.0 TSi motor uitbrengt met 2 turbo,s en 400 PK, de Vag groep heeft deze motor al wel ontwikkeld, maar waarschijnlijk staan de milieumaatregelen de introductie in de weg.
15 jaar terug hebben wij bij Ventura Tuning besloten om ons te specialiseren in het professioneel chiptunen van Skoda TDi motoren. Veel Skoda rijders wilde graag wat extra Power uit hun fijne TDi motor hebben en de 1.9 en 2.0 liter pompverstuiver motoren waren daar erg geschikt voor. Helaas kreeg Skoda de 2.5 TDi V6 motoren die Volkswagen zelf wel kreeg niet in hun modellen. Resultaat na chiptuning is een veel hoger koppel en een aanzienlijke vermogentoename, in 2005 werd niet zo erg naar de emissie gekeken als nu, aangenaam rijden was destijds een stuk belangrijker. De TDi motoren kregen dus een groot formaat turbo mee en hoe meer lucht de turbolader kon blazen des te meer vermogen kan er uit de motor worden gehaald .Mits de uitlaat dit natuurlijk aan kan en anders paste wij de uitlaat aan. In 2008/2009 ging Skoda over op commonrail, dit is ook het jaar dat de roetfilter voor de Skoda TDi motoren in verplicht werd. Bij een Commonrail TDi motor kan de brandstof inspuiting veel nauwkeuriger geregeld worden waardoor er minder emissie ontstaat. Maar doordat de inspuitdruk van een commonrailmotor destijds lang niet zo hoog was als die van een Pompverstuiver motor waren er veel Skoda rijders die bij ons aanklopte over het veel lievere motorkarakter van de commonrail TDi motor. Die duw in de rug die je kreeg bij een 1.9 TDi Pompverstuivermotor zodra je het gaspedaal in trapte is wat veel Skoda rijders juist zo miste t.o.v. de nieuwe commonrailmotor. Maar een groot gedeelte van die gemiste duw in de rug bleek ook te worden veroorzaakt door een eco filter in het gaspedaal. Dit zorgt er voor dat de werkelijke reactie van de gasklep veel trager is dan de beweging van het gaspedaal zelf. Om de Skoda rijders weer blij te maken hebben wij hier een mooie oplossing voor ontwikkeld, en daarmee kom je tot een veel Sportiever eindresultaat.
Jouw BMW goed laten chiptunen zonder zorgen achteraf.