Hulp nodig bij de juiste keuze?Bel ons voor vrijblijvend advies

Chiptuning Audi

Chiptuning » Audi

Onderstaand vindt je ons complete overzicht van alle opties voor de chiptuning van de Audi modellen. Voor iedere versie en elk type motorisatie bieden wij de fijnste chiptuning oplossing. Onze specialisten testen ieder model stuk voor stuk met onze diagnose tools om zo het beste resultaat voor u te behalen. Zeer regelmatig plaatsen wij hier de nieuwste versies voor Audi er bij zo kunt u gemakkelijk de chiptuning voor uw Audi uitzoeken. Mocht u ondanks al onze inspanning uw Type auto of Type motor niet kunnen vinden neem dan even contact met ons op en dan helpen wij u natuurlijk graag. info@venturatuning.nl

Chiptuning van jouw Auto zorgt voor

Meer vermogen | Meer trekkracht | Lager brandstofverbruik

Veilig uw Audi professioneel laten Chiptunen?

Het ontstaan van Audi chiptuning

Audi chiptuning is een populaire manier om uw Audi sneller te maken. Audi is een merk wat al veel heeft bereikt in de autosport. Eerst in de Rally waar zij met de Quatro GT hoge ogen gooide en de concurrentie vaak achter zich lieten. Daarnaast natuurlijk de vele behaalde successen in de DTM waar destijds de concurrentie van Mercedes en BMW zeer heftig was. Maar het grootste succes van Audi was hun achtvoudige vierentwintig uur van Lemans overwinningen. Daarmee laat je natuurlijk als fabrikant met Audi chiptuning de kwaliteit van je techniek en motor zien, voorsprong door techniek werd daar dubbel en dwars getoond. Inmiddels is Audi gestopt met de 24 uur van Le Mans om zich op nieuwe andere categorieën in de autosport te richten.

Audi moet ook Compromissen sluiten bij hun Motoren.

Audi moet net als alle andere automotor fabrikanten vele compromissen sluiten bij hun TFSi en TDi motoren. Geef je een motor veel trekkracht van onderuit dan is de uitstoot hoger en moet er meer bpm en fijnstof toeslagen over de auto worden betaald. Geef je de motor onderin minder trekkracht dan is de uitstoot tijdens de WLTP test minder maar dan ervaart de klant dat de auto ook minder fijn rijdt. En Audi wordt door de sjoemelsoftware affaire bij de diesels van de Vag groep natuurlijk erg streng in de gaten gehouden. Hoe minder fijnstof een motor uitstoot des te beter voor ons allemaal, fijnstof is voor mens en dier erg ongezond. Gelukkig kan je met Audi chiptuning het karakter van jouw motor achteraf gewoon aanpassen naar jouw persoonlijke wensen.

Audi  TDi Turbo Diesel motoren.

Voor de zakelijke Audi rijders biedt Audi de TDi motoren aan. Zo’n 20 jaar terug waren de 2.5 TDi motoren waarvan de zwaarste uitvoering 180 PK leverde immens populair. Daarna volgde de 3.0 TDi V6 motoren die inmiddels al met 349 PK leverbaar zijn en bergen koppel ter beschikking hebben. Toch is door alle milieu maatregelen bij Audi de 2.0 TDi motor het meest populair en deze motor is ook een stuk goedkoper. In de meest moderne uitvoering leveren deze 2.0 TDi motoren nu al zo’n 200 tot 240 PK, waarden die 14 jaar terug voor een 3.0 V6 TDi motor al heel mooi waren. De 2.0 TDi motoren van Audi hebben een zeer fijn motor karakter en worden dan ook door zeer veel Zakelijke Audi rijders enorm gewaardeerd. Chiptuning wordt bij Audi motoren dan ook erg veel toegepast.

Audi TFSi  turbo Benzine motoren.

Voor de Audi rijders die niet voor diesel gaan biedt Audi de TFSi motoren aan. Deze motoren zijn er in de variaties 1.0 TFSi, 1.2 TFSi, 1.4 TFSi, 1.5 TFSi, 1.8 TFSi 2.0 TFSi, 2,5 TFSi, 2,9 TFSi 3.0 TFSi en 4.0 TFSi. Een zeer ruim assortiment TFSi benzinemotoren zodat voor elk wat wills en elk model een ruime keuze qua motor en vermogen beschikbaar is. We zien wel steeds meer vermogen uit de kleinere TFSi motoren komen de laatste jaren omdat downsizing echt een trend is geworden waarin Audi natuurlijk niet kan achterblijven. De  Audi TFSi motoren kenmerken zich door hun mooie verfijnde techniek en fijne rijeigenschappen. Waar vele andere Turbo benzine motoren onderin toerental bijna geen trekkracht leveren is dat bij de Audi motoren juist wel het geval.

Directe brandstof inspuiting bij  Audi TFSi benzine motoren.

De geavanceerde Audi TFSi motoren hebben al sinds 2010 directe benzine injectie. De benzine wordt dan niet in het inlaatspruitstuk ingespoten maar rechtstreeks in de cilinderkamers. Dankzij directe benzine inspuiting kan de timing van de inspuiting zeer nauwkeurig plaatsvinden. Echter bij een inspuiting in het inlaatspruitstuk is er veel meer tijd om de lucht met de benzine goed te laten mengen. Toch zijn alle moderne Audi TFSi benzine motoren tegenwoordig voorzien van directe benzine injectie omdat dit volgens de fabrikanten tot een lager benzine verbruik leidt wat erg belangrijk wordt geacht heden ten dage. Sommige TFSi motoren hebben directe hogedruk en indirecte lagedruk benzine injectie om nog minder roet te produceren , wat natuurlijk een geweldige oplossing is.

Fijn stof filters bij Audi  motoren met TFSi directe benzine inspuiting

Omdat er tijdens de verbranding van de benzine te veel roet ontstaat moeten alle autofabrikanten sinds augustus 2018 hun auto’s met benzinemotor voorzien van een fijn stof filter. Dankzij dit fijn stof filter worden de onverbrande roetpartikels opgevangen om in een later stadium tijdens een regeneratie van het fijn stof filter als nog compleet te worden verbrand . Een prachtige techniek in theorie, maar in de praktijk kleven hier toch echt een serieus aantal nadelen aan. Het gebruik van additieven aan de benzine is dan ook echt aan te bevelen om zo minder roet tijdens de verbranding te krijgen. Hiermee ontlast u uw Fijn stoffilter . Bekijk ook onze Additive Fuel2Power.nl

Directe brandstof inspuiting bij Audi TDi motoren.

Inmiddels zijn alle autofabrikanten overgestapt op commonrail techniek met directe dieselinspuiting onder zeer hoge druk. Audi heeft het bij de TDi motoren nog een tijdje geprobeerd met de Pompverstuivers maar deze techniek is toch vervangen i.v.m. de steeds maar strengere emissie eisen. Om de precisie van de direct ingespoten TDi motoren nog te verbeteren gebruikt Audi tegenwoordig Piezo injectoren. Piezo injectoren kunnen 3 keer zo snel schakelen ten opzichte van normale injectoren met een magneetventiel. Zo zie je dat door een verbetering in de techniek de uitstoot van moderne TDi motoren steeds verder teruggebracht kan worden. Tevens zijn de inspuitdrukken bij directe brandstofinspuiting enorm toegenomen, 2250 Bar is tegenwoordig bij Audi niet bijzonder meer.

Roetfilters bij Audi TDi motoren.

Audi TDi motoren hebben vanaf 2007 allemaal een geregeld roetfilter. Dankzij 2 druksensoren 1 voor het roetfilter en 1 na het roetfilter weet de computer van deze moderne motoren precies wanneer het roetfilter “vol” is en toe is aan een automatische regeneratie om het filter te reinigen. Dit systeem zorgt voor een drastische daling van de onverbrande partikels (fijn stof deeltjes) bij deze TDi motoren. Maar heeft geen invloed op de stikstof uitstoot van deze motoren. Roetfilters raken bij Audi nog wel eens verstopt vaak met als oorzaak olieverbranding of het gebruik van verkeerde olieverdikkers of slechte olie additieven die afzetting geven in de roetfilters. Ons advies is gebruik Oil2Power.

Adblue  bij  Audi TDi dieselmotoren.

Om in de uitlaatgassen het stikstofpercentage te verlagen zijn de nieuwe Audi TDi  motoren sinds 2016 voorzien van adblue uitlaatgas nabehandeling. Deze blauwe stof zorgt er voor dat de onverbrande stikstoffen  zich binden en worden omgezet in een veiligere stof . Zo neemt de uitstoot van de stikstof af en  komen er minder giftige stikstoffen in het milieu terecht. Wel hebben de Audi motoren die van  adblue voorzien zijn  nog wel eens problemen bij de Adblue inspuit nozzel. Dan vind je daar een blauwe ijsberg adbluekristallen. Tevens is het zaak dat er een goed kwaliteit adblue gebruikt wordt want vocht in adblue wat toch dikwijls voorkomt geeft geregeld  problemen bij deze moderne uitlaatgas nabehandeling techniek.

EGR klep bij Moderne  Audi TDi motoren.

Voordat er adblue werd gebruikt ware vrijwel alle Audi TDi motoren al voorzien van een EGR klep. De EGR klep is een klep die via een omloop een gedeelte van de oude verbrande gassen uit de uitlaat opnieuw de motor invoert om zo het zuurstof percentage in het mengsel te doen dalen. Minder zuurstof in het mengsel zorgt er voor dat de verbranding minder snel, met een lagere temperatuur maar wel vollediger verloopt. Een groot nadeel van een egr klep is dat deze ook veel vieze roet mee terugneemt in de Motor en de EGR is hoofdzakelijk in werking bij deellast. Bij vol gas worden de stikstoffen dus helaas niet gereduceerd wat bij het huidige adblue wel het geval is.

Efficiency van Audi TSi en TDi motoren

Door  het plaatsen van 2 injectoren per cilinder. bredere en zwaardere lichtmetalen velgen bij optelt dan zie je dat het verbruik als je het eerlijk vergelijkt echt niet is gestegen maar juist is gedaald.

Olieverbruik bij Audi motoren.

Bij de 2.0 TFSi motoren tussen 2009 en 2014 was er sprake van overmatig olieverbruik. De probleem, had 3 oorzaken waaronder de zuigerveren  en is door Audi keurig onder garantie coulance opgelost. Dit was ook echt noodzakelijk want sommige TFSi motoren verbruikte meer dan 1 liter olie op 1000 Kilometer wat natuurlijk veel te veel is. Verder heeft Audi dit bij de nieuwere motoren keurig onder de knie bij alle merken komt er wel eens zo’n probleem in een bepaalde motorserie aan het licht. Bij nieuwe motoren die voorzien zijn van een fijnstof filter zou te veel olieverbranding ook dramatisch zijn omdat dit zich zou afzetten in het fijnstof filter van uw Audi motor.