Hulp nodig bij de juiste keuze?Bel ons voor vrijblijvend advies

Volkswagen Chiptuning Specialist

Ventura Geavanceerde Externe ECU

Waaraan herken jij een Volkswagen Chiptuning Specialist ?

  1. Ventura Tuning is zelf de fabrikant en wij zijn volledig gespecialiseerd in Volkswagen chiptuning.
  2. Onze geavanceerde externe 3D ECU's beschikken over de originele Volkswagen Merkstekkers.
  3. 100% Gegarandeerd geen verlies van tuningsoftware tijdens een update bij de Volkswagendealer.
vierkant-bmw
vierkant-audi
mercedes-benz
vierkant-volkswagen

Volkswagen Rijervaringen

9.7 GEBASSEERD OP 208 VOLKSWAGEN RIJERVARINGEN
Uitstekend 100%
Goed 0%
Voldoende 0%
Matig 0%
Slecht 0%

Direct uw Volkswagen Chiptunen

Performance is our success

Bekijk direct wat wij kunnen betekenen voor uw auto

Volkswagen Chiptuning Specialist

Informatie over Volkswagen Chiptuning

Veilig jouw nieuwe Volkswagen voorzien van Extra Vermogen, dat wil toch iedere VW liefhebber. Ventura Tuning biedt als ervaren Volkswagen chiptuning Specialist jou de optie met onze geavanceerde Externe 3D ECU. Alleen op deze manier hoef je niet de originele software in je Volkswagen computer aan te passen. Er wordt een  Externe ECU geplaatst net zoals een externe harddisk die je thuis bij de computer gebruikt, hierin staat de chiptuning. Super resultaat ! ABT tuning levert ook al 10 jaar heel bewust Externe chiptuning.

Waarom geen OBD tuning

Bij chiptuning in de computer zelf vaak OBD tuning genoemd ziet Volkswagen gelijk dat de Vastakeys (het DNA van de motorsoftware) aangepast is. Zodra Volkswagen dit constateert vervalt 100% de Volkswagen Fabrieksgarantie !

Het Voordeel van Externe chiptuning

Jouw voordeel met Externe chiptuning van de Volkswagen chiptuning specialist is dat jij zelf de chiptuning snel en simpel (tijdelijk) kan verwijderen voor dat je naar je Volkswagen dealer gaat. En 100% geen Chiptuning verlies als tijdens een garagebezoek een Software update door Volkswagen wordt uitgevoerd. Dit verlies is namelijk voor veel Volkswagen rijders een doorn in het oog, je moet dan telkens terug naar de tuner om de chiptuning te laten herstellen.

Het nadeel van Externe chiptuning

Je kan de koppelbegrenzing niet opschuiven, voor 95% van de Volkswagen rijders is dat ook niet nodig.

Ontwikkeling van Chiptuning

Chiptuning door de Volkswagen chiptuning Specialist gaat veel verder dan alleen kennis hebben van de inspuiting, turbolader, timing. uitlaatgasdruk, etc. De werking van een automotor is een zeer complex proces. Je kijkt eerst naar de belasting die de fabrikant de motor standaard geeft en de specificaties per onderdeel om te zien hoeveel veiligheidsmarge er is. Daarna wordt de kabelboom exact op maat gemaakt, turbodruk1,  turbodruk2 , brandstofinspuiting, nokkenas luchtmassameter. Afhankelijk van de communicatie van de originele computer van de auto wordt er een computer ontwikkelt die razendsnel kan communiceren met de originele ecu en de data realtime kan her berekenen en transformeren.

Daarna kan je beginnen met dataloggen tijdens meerdere ritten op straat en zo breng je digitaal het karakter van de motor in kaart. Aan de hand van die data kan je beginnen met de basis van het chiptuning programma. Wat erg belangrijk is dat de aanpassing onder alle omstandigheden de juiste hoeveelheid lucht en brandstof mengt en weet wanneer er wel en wanneer er geen extra koppel (trekkracht) en PK's beschikbaar moeten komen.

 

Het ontwikkelen van goede Chiptuning is een hele klus maar dit zie je terug in het resultaat !

 

9.7 GEBASSEERD OP 208 VOLKSWAGEN RIJERVARINGEN
Uitstekend 100%
Goed 0%
Voldoende 0%
Matig 0%
Slecht 0%

 

Rijervaring Chiptuning Volkswagen Golf 8 GTE 245 PKRijervaring Chiptuning Volkswagen Golf 8 GTE 245 PKRijervaring Chiptuning Volkswagen Golf 8 GTE 245 PKRijervaring Chiptuning Volkswagen Golf 8 GTE 245 PK

Chiptuning via Geavanceerde Externe 3D ECU steeds Populairder

Door het goede resultaat is de Ventura geavanceerde externe ECU inmiddels volledig ingeburgerd onder de Volkswagen rijders. Overal op de wereld schrijven gebruikers mooie reviews over hun ervaring met onze geavanceerde externe 3D ECU in hun Volkswagen. De geavanceerde Externe Ventura  ECU wordt inmiddels aan 36 landen wereldwijd geleverd. Wij hebben zowel modellen beschikbaar voor de modernste TSi en voor de TDi motoren. Via mond op mond reclame melden zich dagelijks nieuwe geïnteresseerden die graag bij ons of bij een importeur van ons merk elders op de wereld een betrouwbare chiptuning voor hun Volkswagen willen.

Nieuwe 1.0 TSi motor 2021

Volkswagen heeft een compleet nieuwe 1.0 TSi motor gelanceerd. Na 7 succesvolle jaren met de oudere 1.0 TSi is deze motor door de nieuwste versie afgelost. Niet langer zijn de databussen analoog maar ze zijn nu net als bij de 1.5 TSi voorzien van Sent 2 Protocol. een Verbeterde turbolader en intern minder wrijving wat het brandstof verbruik van de nieuwe motor weer verbeterd heeft. Perfectie tot in detail.

Golf 8 nu ook leverbaar met TSi motor in combinatie met Mild-hybride techniek

Op de Nieuwe Golf 8 is ook een mild-hybride uitvoering leverbaar met de 1.5 TSi motor als basis. Met deze mild-hybride aandrijving is de nieuwste Golf een stuk rapper. Het oorspronkelijke turbo gat wordt door de elektrische ondersteuning natuurlijk ideaal opgevangen. Tevens zijn de verbruikswaardes bij gemiddeld rijden zeer netjes te noemen. Voor de echte eco-rijders is er natuurlijk ook de 1.5 TSi motor met 130 PK en variabele turbo. Een zeer hoogstaand stukje turbotechniek wat Porsche ook gebruikt bij meerdere benzine modellen. Dankzij de variabele turbogeometrie is er gelijk van onderuit meer trekkracht beschikbaar de motor voelt dan ook zeer soepel aan. En deze eco motor geeft de auto een enorme actieradius bij normaal gebruik.

GTE TSi Hybride motoren van Volkswagen

In 2014/2015 kwam Volkswagen met de Golf GTE. Dit sterk op een GTi gelijkend model had een 1.4 TSi motor met 150 PK en daaraan een elektromotor gekoppeld. Zo kreeg deze hybride Golf een hoog vermogen en koppel voor mooie prestaties. Toch bleef het brandstof verbruik bescheiden door de elektrische ondersteuning wat een enorme boost gaf. Deze leuke hybride aandrijving was natuurlijk ook zeer geschikt voor andere VAG modellen. Daarom heeft Volkswagen dezelfde motor ook in de Passat geplaatst alleen het elektrische gedeelte kreeg een grotere accu mee. Zelfs met deze veel zwaardere auto kon de GTE hybride aandrijving prima uit de voeten. De Passat GTE werd zeer populair in Nederland, mede door zijn aangename bijtelling en goede rijeigenschappen.

1.2 TSi en 1.4 TSi benzine turbomotoren voorzien van een distributieriem

De nieuwe 1.2 TSi en 1.4 TSi motoren met distributieriem zijn zeer fijne betrouwbare motoren om te chiptunen. 140 PK uit de 1.2 TSi motor en 190 PK uit een 1.4 TSi motor is reëel haalbaar. Echter wanneer klanten 98-E5 of 95-E10 benzine tanken dalen deze waardes wel iets. Inmiddels heeft Volkswagen natuurlijk ook de 1.0 TSi 3 cil en de 1.5 TSi motoren wat motoren zijn van de nieuwere generatie, met mooie verbeterde technieken. De 1.5 TSi motor is zelf uitgerust met stalen zuigers om zo de weerstand op de cilinderwand maximaal te doen dalen, dit i.c.m. 0 W-10 olie laat het brandstofverbruik nog verder laten dalen, wat mooi meegenomen is.

1.2 TSi en 1.4 TSi benzine turbomotoren voorzien van een distributieketting

In 2009 introduceerde Volkswagen de 1.4 TSi motor in de Golf 5. Echt bijzonder want de motor was voorzien van een turbolader i.c.m. directe benzine injectie. Wat voor die tijd voor een benzine motor zeer vooruitstrevend was. Deze nieuwe motoren hadden aangenaam meer koppel wat de Volkswagens in die tijd  een groot voordeel gaf t.o.v. concurrerende Merken. Niet veel later volgde in 2010 de Polo met de 1.2 TSi motor met 105 PK en zeker in een Polo was dat standaard al best een pittige motorisering. Wel kregen wij enorm veel aanvragen om deze motoren te chiptunen omdat 135 PK natuurlijk nog veel leuker rijdt. Later bleken de 1.4 TSi en de 1.2 TSi motoren wel wat problemen met rekken van de distributieketting te hebben. Dit bleek te komen door toedoen van een toeleverancier en Volkswagen heeft dit netjes onder garantie voor de klant opgelost. In 2013 stapte Volkswagen met een compleet nieuwe motor over en gebruikte ze niet langer een distributieketting maar een betrouwbaardere distributieriem. Deze nieuwe motoren liepen nog veel mooier dan de vorige motoren. Waren soepeler stiller zuiniger en krachtiger en had dus geen distributieketting meer en dus ook geen rek op de distributieketting. En de Turbolader lag niet meer voor de motor maar achter de motor, dit maakte de turbolader wel minder kwetsbaar tijdens een aanrijding, en de turbolader kreeg zo  minder koeling.

De Zwaardere 1.8 TSi en 2.0 TSi motoren van Volkswagen

Naast de kleiner benzine TSi motoren heeft Volkswagen natuurlijk ook de grotere 1.8 TSi en de 2.0 TSi motoren in verschillende vermogensuitvoeringen. 310 PK uit een 2.0 TSi motor in een Golf is natuurlijk wel erg leuk. Maar de ware liefhebbers zouden graag de 3.0 V6 TFSi motor kiezen omdat deze motor natuurlijk over een nog veel groter vermogen beschikt. Helaas is deze motor in de meeste Volkswagen modellen niet leverbaar, wat wel begrijpelijk is door de Hoge prijs van de V6 TSi motor dankzij de uitstoot. De Golf en Passat VR6 waren iconen.

Commonrail TDi motor

Bij een Commonrail TDi motor kan de brandstof inspuiting nog preciezer geregeld worden waardoor er minder uitstoot ontstaat. Maar doordat de inspuitdruk van een commonrailmotor destijds lang niet zo hoog was, als die van  een Pompverstuiver motor waren er veel Volkswagen rijders die steen en been klaagde over het nieuwe veel bravere motorkarakter. Die punch in de rug die je echt kreeg bij een 1.9 TDi Pompverstuiver motor is wat vele Volkswagen rijders juist zo miste t.o.v. de nieuwe commonrailmotor. Maar een groot gedeelte van die gemiste punch bleek ook te worden veroorzaakt door een elektronisch filter  in het gaspedaal. Dit zorgt er voor dat de werkelijke reactie van de gasklep veel trager is dan de reactie van hoe je het gaspedaal bediend. Gelukkig hebben wij hier een mooie oplossing voor ontwikkeld, en daarmee kom je tot een nog Sportiever eindresultaat. Dit is echt een aanrader voor de sportieve Volkswagen liefhebber.

Verschillende manieren van Chiptuning

In het begin chiptunede wij de TDi motoren in de computer zelf. Maar al gauw zagen wij dat de voordelen van OBD tuning zeker niet opwogen tegen de nadelen. Klanten waren telkens opnieuw hun chiptuning software kwijt als zij hun garage hadden bezocht voor een onderhoudsbeurt. Werkplaats chefs die moeilijk deden over de fabrieksgarantie omdat zij met hun diagnoseapparatuur gelijk zagen dat de software was aangepast. En de garage kon vaak de fabriek softwareupdates niet meer plaatsen wat voor andere problemen zorgde. Op zich kan software tuning heel goed werken alleen willen klanten niet telkens dit gedoe. De huistuner van Volkswagen ABT kwam zelf ook met een ABT engine control (ook een externe ECU tuning) daarom hebben wij destijds besloten om ook een geavanceerde Externe 3D ECU te ontwikkelen. Super resultaat en je kan in een handomdraai de auto weer ongetuned maken. En dat is wat klanten tegenwoordig graag willen. Het is immers niet leuk om door je garage op de vingers getikt te worden alleen omdat jij dagelijks wat meer plezier beleefd van jouw Volkswagen zonder er 4500 euro aan Volkswagen voor te hebben betaald.

Geschiedenis van  Ventura Tuning en Volkswagen Chiptuning Specialisatie

15 jaar gelden hebben wij bij Ventura Tuning besloten om ons te specialiseren in het professioneel chiptunen van Volkswagen TDi motoren. Veel Volkswagen liefhebbers wilden graag wat extra Power uit hun fijne TDi motor hebben en de 1.9 en 2.0 liter pompverstuiver motoren waren daar zeer geschikt voor. Natuurlijk ook de 2.5 TDi V6 motoren. Resultaat een Hoog koppel en een flinke vermogenswinst, in 2005 werd niet zo erg naar uitstoot gekeken als nu. Rijplezier was destijds een stuk belangrijker. De TDi motoren kregen dus een serieus formaat turbolader mee en hoe groter de turbolader des te meer vermogen kondenen wij uit de motor halen, mits de uitlaat capaciteit toereikend is en anders paste wij die aan. Eind 2007 ging Volkswagen volledig over naar commonrail, dit is ook het jaar dat de roetfilter voor alle TDi motoren in Europa verplicht werd.

Klaar om mijn auto te laten chiptunen?

Jouw BMW goed laten chiptunen zonder zorgen achteraf.