Hulp nodig bij de juiste keuze?Bel ons voor vrijblijvend advies

Powerbox-tuning-Box Niet hetzelfde als een Externe ECU

Home » Powerbox-tuning-Box

Een powerbox tuning, ook vaak tuning box genoemd is niet hetzelfde als een Externe Ecu! De Externe Ecu is echt een computer die je volledig kunt programmeren met een chiptuning programma. Bij een powerbox ook wel tuningbox genoemd krijgt u een simpel kastje wat de temperatuursensor d.m.v. een weerstandje fopt. Bij een Externe Ecu krijgt u een uitstekend resultaat! U voelt veel meer vermogenswinst dan bij een simpele box.

Geavanceerde Externe ECU van Ventura Tuning met kabelboom

Verschil Powerbox/Tuning box en geavanceerde Externe ECU

Brandstofdruk Ongecontroleerd Zeer Nauwkeurig
Timing Nee Ja
Injectieduur Nee Ja
Koppel bewaking Nee Ja
Versnellingsgraad motor Nee Ja
Vermogenswinst Erg Matig Zeer Goed

1. Toerental

Onze externe ECU is een razend snelle computer. Deze ontvangt continue het motor toerental via het nokkenassignaal. Of haalt rechtstreeks de data via de canbus (een databus in de auto waar alle informatie op staat). Het nokkenassignaal geeft aan wel motortoerental de motor draait en of de motor versneld of vertraagd. Dit is een van de motor kenvelden die erg belangrijk voor het goed werken van de externe chip is.

 

2. Koppel berekenen

De geavanceerde externe ECU kan het koppel (de trekkracht) berekenen. Deze computer meet via het nokkenas signaal de versnellingsgraad van de motor. Bij gebruik van de canbus zie je de last (belasting) van de motor direct. Maar om de canbus te kunnen gebruiken moeten wij een soldeerverbinding met de canbus draden maken. En dat willen de meeste van onze klanten met een nieuwe auto niet. Daarom gebruiken wij een slimmere methode die kan werken zonder solderen!

 

3. Inspuitduur verlengen

Indirect wordt de inspuitduur van de brandstof verlengd. De injectoren spuiten zo langer de brandstof in, dit levert meer vermogen op.

 

4. Het op spin moment van de turbo

Het begin moment van het opspinnen van de turbo wordt aangepast. Dit resulteert gelijk  in meer trekkracht van onderuit.

 

5. Het opbouwen van de turbodruk

Het verloop van de opbouw van de turbodruk wordt aangepast. (Zo komt eerder en meer trekkracht) over een breder toerental beschikbaar).

 

6. Maximale Turbodruk bewaking

De turbo overdruk beveiliging blijft keurig in takt! En de Max turbodruk ligt netjes vast in ons chiptuning programma en wordt continue via de turbodruk sensoren bewaakt.

 

7. Lastafhankelijke brandstof correctie

Daarnaast wordt bij een  gaspedaalbeweging de brandstofdruk en de turbodruk last afhankelijk aangepast. Hoeveel vraag is er naar vermogen en hoeveel belasting (helling, tegenwind of een beladen aanhanger) bepalen samen de som wat er aan kracht nodig is

 

8. Brandstofbesparing

Ons systeem probeert de brandstofdruk bij lagere toerentallen gelijk te verhogen. Zodat de brandstof fijner verneveld wordt ingespoten, mits er aan de voorwaarde wordt voldaan dat er voldoende turbodruk aanwezig is. Als wij de brandstof fijner verneveld inspuiten dan kan jij met minder brandstof het zelfde aantal PK's halen en kan je serieus brandstof besparen. Of meer brandstof inspuiten wanneer je meer vermogen nodig bent. Simpel samengevat worden lucht en brandstof exact op de juiste tijd in de goede verhouding gemengd. Zo ontstaat er geen overbodig roet en wordt jouw OPF fijn stof filter niet onnodig overbelast. (van roet naar rendement).

 

Wat doet een Powerbox tuning?

De Powerbox tuning ziet helemaal geen turbodruk. Hoe weet de Box dan of er wel voldoende lucht is om extra brandstof in te spuiten? Een Powerbox ziet geen toerental en versnellingsgraad van de motor en laat dus ongecontroleerd veel te veel brandstof op een onjuist moment inspuiten. Een Tuningbox past alleen de brandstofdruk aan en niet actief de turbodruk, verre van ideaal. Resultaat = veel meer roetproductie, maar dat zie jij helaas niet direct door het roet/fijn stof filter. Maar een Powerbox  geeft vaak problemen na een wat langere tijd in gebruik. Dit is waarom wij als BMW chiptuning specialist geen powerboxen gebruiken.

Klanten verwarren regelmatig de Geavanceerde Ventura Externe ECU met een powerbox-tuning. Een powerbox is een simpel kastje met 1 kabel en 2 stekkertjes die alleen de raildruk statisch (zonder intelligentie) verhoogd.

powerbox-1

Powerbox digi-chip mod 1

powerbox-2

Powerbox mod 2

powerbox-3

Powerbox mod 3

De simpele powerboxen ook vaak digi-chip genoemd vind je in diverse uitvoeringen. Ondanks de prachtige beloften en de vele reclames geeft dit absoluut niet het zelfde resultaat als een geavanceerde Externe ECU van Ventura Tuning. Daarom is een powerbox ook zo veel goedkoper, wat in eerste instantie aanlokkelijk klinkt. Vaak beloven de leveranciers u op papier Bergen Extra PK's. Helaas de waarheid blijkt vaak anders. Onze Externe ECU wordt steeds populairder voor leaseauto chiptuning.

vierkant-bmw
vierkant-audi
mercedes-benz
vierkant-volkswagen