Hulp nodig bij de juiste keuze?Bel ons voor vrijblijvend advies

Chiptuning van jouw auto

Chiptunen van jouw auto geeft meer acceleratie, pit en souplesse. Duurzaam, betrouwbaar en veilig chiptunen van jouw auto doet u bij Ventura Chiptuning

Chiptuning van de Auto zorgt voor

Meer vermogen | Meer trekkracht | Lager brandstofverbruik

Chiptuning

De laatste jaren is het chiptunen  van motoren steeds populairder geworden in de autobranche. Toch hebben geïnteresseerde mensen vaak de vraag wat chiptuning precies inhoud. De onderstaande vragen zijn een selectie uit de vele vragen die ons dagelijks gesteld worden. En die willen wij jou graag zo duidelijk mogelijk beantwoorden.

Hoe werkt de computer van jouw automotor?

In bijna elke moderne auto wordt de motor aangestuurd door een computer, ook wel ECU genoemd (Elektronische Controle Unit). De computer van uw automotor regelt de turbodruk, de inspuitdruk de ingespoten hoeveelheid brandstof en stuurt het moment van inspuiting aan. Zo probeert het stuurapparaat om onder een voortdurend wisselende omstandigheden en belasting de emissie van uw automotor zo laag mogelijk te houden. De motoren krijgen steeds geavanceerdere computers, de techniek hierin wordt telkens verbeterd.

1. Wat is het resultaat van chiptuning?

Jouw motor reageert soepeler en directer op het gaspedaal, dit wordt door de meeste rijders als zeer aangenaam ervaren. Vanuit stilstand kunt u gemakkelijker en vlotter wegrijden dankzij de extra verkregen trekkracht (jouw motor krijgt met tuning een hoger koppel). Hierdoor krijgt jij niet meer het gevoel of jouw motor soms even aarzelt, kortom de tuning van jouw auto zorgt voor meer rijcomfort tijdens het dagelijkse gebruik in het verkeer!
Uw auto krijgt tevens meer vermogen wat zich goed uit in de prestaties op wat hogere snelheid. Ook het inhalen onder alle omstandigheden vergemakkelijkt en tevens biedt ons systeem u daarnaast de mogelijkheid op brandstofbesparing tot circa 10 % bij een aangepaste rijstijl.

2. Hoe werkt chiptuning dmv een externe ECU en waarom biedt dit veel voordelen.

Ventura tuning levert een intelligente geavanceerde externe ecu, mensen verwarren onze geavanceerde externe ecu dikwijls met een simpele Powerbox of noemen het een “kastje”, maar onze tuning loopt 10 jaar op de techniek vooruit. D.m.v. originele fabrieksstekkers wordt de geavanceerde Ventura Externe ecu veilig geplaatst aan de ecu van het motormanagement van uw auto. Plug and Drive technologie.Met onze geavanceerde Externe ECU kan de brandstof inspuitingsdata geoptimaliseerd worden en de elektronisch geregelde turbodruk worden aangepast. De brandstof wordt fijner vernevelt en super nauwkeurig gedoseerd ingespoten. Dankzij onze nieuwste revolutionaire techniek,> zelfscanning < leest de tuning module zichzelf in(adaptiewaarden), dit is bij de moderne auto,s met roetfilters en fijn stof filters echt noodzakelijk. Het resultaat : een effectievere verbranding wat een hoger rendement uit dezelfde hoeveelheid brandstof oplevert. Dit levert meer vermogen en koppel op om soepeler te kunnen accelereren en een besparing op het brandstofverbruik is mogelijk tot 10 % bij een aangepaste rijstijl.

De voordelen van Chiptuning via een Externe ECU tov OBD chiptuning.

Voordeel is een snelle montage en demontage, het plaatsen gebeurd met originele fabriek stekkers.(dezelfde als die van de autofabrikant). Zeer solide en geen montage sporen na verwijdering. De originele motor computer blijft gesloten, geen problemen met de originele fabrieksgarantie. Door de juiste aanpassingen in de brandstof inspuitdruk  en de turbodruk kan de brandstof fijner vernevelt ingespoten worden en met wat meer turbodruk worden verbrandt, dit verbeterd de verbranding en daarmee wordt het rendement uit de verbranding verhoogt. (brandstofbesparing tot 10 % zijn haalbaar).

De turbodruk wordt actief bij laag toerental verhoogt, hierdoor vind er geen extra slijtage plaats aan jouw turbolader daar de maximum eind druk minimaal wordt verhoogt, een groot verschil met chiptuning. (Eenvoudig gezegd zorgt de tuning er voor dat er bij ieder toerental voldoende lucht aanwezig is voor een volledige verbranding), dit is heel belangrijk daar diesel een zware brandstof is t.o.v. benzine.

Externe chiptuning is niet blijvend aan het voertuig verbonden en kan mee worden genomen naar jouw volgende auto, (mits soortgelijk inspuitsysteem).
Je hoeft dus niet bij iedere ander auto een nieuwe tuning aan te schaffen, herprogrammering is vaak mogelijk.

De beveiligingsinstellingen van de originele computer blijven gehandhaafd. Geen problemen bij storing diagnose, tijdens resetten of softwarewijzigingen. Tijdens onderhoud bij de dealer kan uw tuning nimmer verloren gaan.

Nadeel

Het start punt van brandstof inspuiten kan niet vervroegd worden, dit kan bij sommige motoren met chiptuning wel. Maar is ook vrijwel nooit nodig.

De voordelen van jouw auto laten chiptunen.

  • Een efficiënter brandstofverbruik bij een aangepaste rijstijl, tot 10% besparing op uw brandstofverbruik.
  • Jouw auto trekt de caravan of aanhanger veel makkelijker.
  • Het vermogensverlies dat de aircopomp veroorzaakt wordt gecompenseerd.
  • Jij of jouw (automaat) hoeft minder vaak terug te schakelen dankzij extra trekkracht =koppel.
  • Indien nodig gaat inhalen veel vlotter, (dit verhoogt uw veiligheid) en rij plezier.
  • De gemiddelde topsnelheid neemt met 5 tot 8 km toe.
  • Je kunt zonder veel gas te hoeven geven soepel uit stilstand wegrijden.

Vermogenswinst en Koppel toename? Ventura chiptuning geeft een vermogenwinst tot ca 30 %.

Het koppel wordt daarbij tevens zodanig aangepast dat de extra toegevoegde trekkracht/koppel goed merkbaar is over het gehele toerentalbereik (souplesse). Dit zonder hiermee de aandrijflijn zo zwaar te belasten dat die hieruit schade ondervindt, of significant sneller gaat slijten.

Het verschil tussen de verschillende Chiptuning Methodes.

(O.B.D. tuning – BDM tuning – geavanceerde Externe ECU chiptuning – Powerbox). Bij chiptunen wordt de originele computer (ECU) van de motor fysiek geopend en daar wordt de Chip zelf vervangen door een chip met een ander programma. Bij O.B.D. tuning gebeurd nagenoeg hetzelfde, alleen hoeft dan bij de software aanpassing de computer niet geopend te worden. De tuning vind dan plaats m.b.v. een programmer waarmee d.m.v. een interface kabel via de originele O.B.D. (On board Diagnose) poort een gewijzigd programma in de auto computer (ECU) wordt ingelezen c.q. geflasht.

Of er wordt op de B.D.M poort (kleine contact vlakjes) in de ECU rechtstreeks een nieuw programma in de chip ingelezen. In dat geval moet de originele ECU wel eerst fysiek geopend worden.

Bij chiptuning d.m.v. een geavanceerde externe ecu, wordt de data van de computer (ECU) extern realtime getransformeerd, met betrekking tot de brandstofinspuiting en de aansturing van de turbodruk. De brandstofdruk, dit onder voortdurende bewaking van last en toerental voor een veilige koppel / pk controle.

Powerbox

Een Powerbox is een te simpel klein kastje wat vaak met een paar weerstandjes een signaal iets afbuigt. In de Volksmond worden deze simpele manier van tunen ook vaak tuningbox of digi-chipje gegeven. Wij raden deze te simpele manier van chiptunen af omdat de aanpassingen veel te grof en onnauwkeurig worden uitgevoerd. Wat overmatige roetproductie geeft, meestal een hoger brandstofverbruik in de praktijk en een lagere vermogenswinst dan verwacht.

Voordeel Chiptuning of O.B.D tuning ?

Snel klaar, er wordt bijgestuurd in de originele computer en de tuning is niet met het blote oog waarneembaar. Het vermogensresultaat is goed ,mits het nieuwe programma oké is. Er is geen extra externe computer nodig. Alle kenvelden kunnen worden gewijzigd.

Nadeel van Chiptuning of O.B.D tuning ?

De originele motorcomputer (ECU) moet open bij chiptuning, hierdoor verliest u gelijk de volledige fabrieksgarantie! De nieuwe chip verlengt slechts de inspuitduur (alleen langer en meer brandstof inspuiten dus), hierdoor wordt jouw motor nimmer zuinig. Door het vaak te veel verhogen van de turbodruk, wordt automatisch de slijtage aan de turbolader verhoogt, dit verkort de levensduur aanzienlijk! De nieuwe chip hoort bij deze computer (ECU) en kan zodoende niet worden meegenomen als u uw auto verkoopt of inruilt.

De nieuwe chip kan (ongewenst) ook veranderingen teweeg brengen aan de motor beveiliging instellingen van de auto computer (ECU). Bij storingdiagnose of tijdens onderhoud kan de dealer soms problemen hebben met de andere uitlees-waarden van de nieuwe software . Tijdens een software update of het resetten van de software kan de software tuning volledig verloren gaan of de ECU crashen! De dealer en/of de importeur kunnen altijd chiptuning en/of O.B.D. tuning traceren, ook al is de tuning door de tuning firma reeds weer ongedaan gemaakt! In uw computer (ECU) blijven zichtbare en onzichtbare sporen (voor u) toch achter, de importeur kan dit opsporen met hun apparatuur! De nieuwste ECU ’s van Bosch EDC 17 zijn (nog) niet te programmeren.

Waarom chiptuning aanschaffen?

  1. Je wilt dat jouw auto meer vermogen krijgt en beter trekt.
  2. Tot 13% brandstofbesparing door betere efficiëntie.
  3. Verhoog het rijgenot bij caravangebruik.
  4. Je kunt nu een goedkopere uitvoering kopen en deze d.m.v. diesel tuning achteraf als nog opwaarderen naar het hogere vermogen van een duurder type. VB: € 2950,- verschilt tussen het dure model en de goedkopere versie, chiptuning kost bijvb. € 549,- zie uw voordeel.
  5. Als jij je auto leased en het zwaarder gemotoriseerde type valt niet binnen uw budget, dan is chiptuning een aangename opwaardering van het lagere vermogen achteraf.
  6. Jij betaald geen onnodige B.P.M. daar er geen B.P.M. verschuldigd is over chiptuning achteraf, zie uw voordeel.
  7. Minder bijtelling daar over de tuning geen bijtelling betaalt hoeft te worden.

Montage?

De montage van de Externe ECU chiptuning is eenvoudig. Al onze systemen zijn voorzien van originele fabriek stekkers. Hierdoor verloopt het monteren en demonteren vlot en eenvoudig, zonder kans op fouten. De Ventura dealer kan onze tuning daarom ook bij een bezoek ter plekke vlot monteren. Tevens is bij iedere module een duidelijke montage handleiding bijgesloten zodat ook zelf monteren tot de mogelijkheden behoort.

Turbo problemen?

Bij sommige types auto,s is het onverstandig om de maximale turbodruk te verhogen. Door bezuiniging die hebben plaatsgevonden bij auto fabrikanten op de door hun gebruikte turboladers, zijn sommige turbo‘s voorzien van zulk simpel lager werk dat de levensduur al beperkt is, zonder turbodruk verhoging laat staan met.
Daar in tegen is het prima mogelijk om de turbo in lagere toerental gebieden beter te activeren. Dit geld voor turbo’s met variabele geometrie. Brandstofpomp problemen? Van bepaalde types auto’s is bekend dat de brandstofpomp vaker stuk gaat dan gemiddeld. Hieraan is meestal de producent debet, de drukken in z’n pomp zijn vaak zeer hoog en blijkbaar is niet iedere pomp hierop voldoende berekend. (slechte dieselbrandstof wordt steevast als oorzaak aangewezen). Deze pompen gaan stuk zonder enige vorm van tuning, maar soms komt een defect eerder aan het licht als er wel tuning op de auto geplaatst is.

Injector problemen?

Zo af en toe komen er bij bepaalde auto modellen dieselinjector problemen voor.
Het blijkt dan vaak om een bepaalde serie te gaan, de oorzaak is meestal te wijten aan de toeleverancier van de injector die de auto producent een te inferieur product heeft geleverd. De injector producent wijt de oorzaak vaak aan de kwaliteit van de diesel brandstof toe. Maar ieder europees goedgekeurd voertuig hoort op de deze brandstof naar goed behoren te kunnen functioneren. Bij modulair tunen komen we z’n probleem ook wel eens tegen, daar het effect van meer retour lekken van de defecte injector dan eerder opvalt in het rijgedrag van het voertuig.

Emissie en de APK?
Met Ventura Diesel Tuning blijft de uitstoot uit de uitlaat binnen de gestelde emissienormen. U kunt desgewenst tijdens de APK keuring de Tuningmodule simpel op neutraal zetten (de auto is dan weer origineel) zonder vooraf de diesel tuning te moeten laten verwijderen. Door de hitech electronica (Veilig) die bij Ventura Diesel Tuning gebruikt wordt zal uw diesel motor zelfs bij hogere kilometerstand goed blijven presteren.

Kan Chiptuning schade aan de motor veroorzaken?
Door chiptuning wordt de motor voorzien van meer trekkracht en vermogen, echter dit geheel blijft binnen de veiligheidstolleranties van de motor. Verkeerd gebruik van uw (getunede) motor daar in tegen, kan aanzienlijke schade veroorzaken, ons advies:

  1. Rijdt u motor altijd eerst rustig warm(Olie temperatuur min 80 graden), in deze opwarm periode is het  onverstandig om volgas te geven, of de motor een hoog toerental te laten draaien!
  2. Rijdt de laatste vijf minuten van uw rit wat rustiger om zo uw motor en vooral de turbo de kans te geven om af te koelen. Ben jij dit vergeten laat dan de motor op de plaats van bestemming nog even 1 minuut na draaien, hiermee ontlast u uw turbo lagerwerk enorm.cZo behoudt u de levensduur van de turbo.
  3. Zorg dat de motorolie en het oliefilter op tijd vervangen worden en zorg er voor dat de olie altijd aan de minimaal opgegeven kwaliteits specificaties van de auto fabrikant voldoet. Controleer geregeld het oliepeil en zorg dat het olieniveau op peil is.
  4. Breng uw auto op tijd voor de onderhoudsbeurt, en rij nimmer door bijstoringen aan de motor of een vreemd geluid. Wij kunnen indien gewenst de motor garantie van uw Automerk overnemen!  (zie de link voor de voorwaarden)