Wat is Externe tuning Bij Externe tuning wordt er geen software in de originele computer aangepast. De originele computer (ECU) van de auto blijft dus Echt 100% origineel, er wordt een 2e computer naast de originele computer geplaatst en de 2 computers worden d.m.v 4 stekkers snel en simpel met elkaar verbonden. In de Externe ECU wordt de chiptuning software geplaatst. Dit is betrouwbaar en werkt zeer goed. Dit is exact dezelfde werkwijze die ook huis tuners zoals ABT, AC Schnitzer, Brabus en Techart hanteren voor hun klanten.
Zo voeren wij tegenwoordig de meeste chiptuningen bewust uit d.m.v. het plaatsen van onze geavanceerde externe ecu en kiezen steeds meer klanten voor die optie omdat het resultaat erg goed is. En dit tot op heden geen ellende geeft mbt garantie verlies. (garanties voor de toekomst die g(h)eeft niemand).
Wat is OBD tuning en waarom raden wij u dit af ! Door middel van een OBD uitlees apparaat die aangesloten wordt op de OBD stekker in het dashboard van uw auto en een laptop wordt de software van de computer in uw auto uitgelezen en daarna aangepast. De nieuwe tuningsoftware wordt in de computer van uw auto teruggeplaatst.
Op zich een prima techniek alleen de autofabrikanten zien tijdens uw bezoek aan de dealer de aanpassing bij OBD tuning sinds 2012> 100%. Ook als u denkt slim te zijn door de computer van uw auto voordat u naar de garage gaat snel weer even “origineel” te maken. Ze zien gelijk dat u dit gedaan heeft en dat betekend > 100% Verlies Fabrieksgarantie > Melding bij de Leasemaatschappij > Werkgever > kortom Ellende !!! bij oude auto’s wordt OBD tuning nog wel soms gedaan.
Wij plannen in overleg met u de chiptuning-afspraak in. U komt naar ons (of wij komen naar u op locatie) en we beginnen eerst met een lekkere kop koffie of thee. Ondertussen begint 1 van onze engineers met het controleren van uw auto wij maken altijd eerst een digitale motorscan. Dit bestaat uit het uitlezen van fouten, indien mogelijk deze resetten, controleren of ze terugkomen en pas als de computer schoon is en alles is gecheckt dan lezen wij de motor software code van uw auto uit. Hierna plaatsen wij de geavanceerde Externe ECU op uw auto en schrijven hierin de software die wij voor uw motor ontwikkeld hebben. Daarna plaatsen wij onze Drive test-computer in uw auto welke draadloos op de diagnose stekker van uw auto wordt aangesloten en zo kunnen wij tijdens een proefrit grafisch zien of alle chiptuningkenvelden goed op uw motor afgesteld staan. Vaak moet het opspin moment van de turbo even wat worden bijgesteld en kleine correcties aan de turbomappen en de brandstofrijkheid om zo een optimaal eindresultaat te bereiken. (een F1 auto-motor wordt ook op het circuit afgesteld en niet op de Rollentestbank in de fabriek). Als wij klaar zijn met het op Maat chiptunen gaan wij samen met u proefrijden, zodat u zelf jurylid bent en de prestaties van ons werk kunt ervaren. Bent u tevreden dan rekent u netjes bij ons af, bent u niet tevreden om wat voor reden dan ook dan maken wij uw auto gelijk weer ongetuned en zijn er aan het testen geen enkele kosten verbonden. Gelukkig komt dit vrijwel nooit voor !
1 Via externe tuning je leaseauto chippen, zo wordt de software niet in de computer zelf van je auto aangepast. Dit voorkomt dat de garage vreemde software ziet.
2 Bij een externe tuning kan jouw dealer gewoon veilig de computer van je auto blijven updaten, geen kans op verlies van tuning. Lease auto chippen kan, als je het op een goede manier doet.
3 Je kan zelf simpel en snel je auto weer origineel maken. Als je bijv. even naar de garage moet voor een onderhoudsbeurt. Je hoeft dus niet eerst terug naar de firma die de chiptuning voor jou heeft uitgevoerd. Wel zo’n prettig idee.
OBD tuning (Software-Matige tuning in de autocomputer) ziet de Garage 100% direct ) dat is geen verstandige optie. Daarom kiest 95% van de leaserijders inmiddels voor Extern leaseauto chippen. Tuning die simpel en snel veilig onder de motorkap geplaatst kan worden. En net zo snel en gemakkelijk weer verwijderd kan worden als je even naar de garage moet.
Let op: Externe chiptuning is compleet wat anders dan een Powerbox !!! Je wilt immers wel graag veilig plezier beleven aan het chippen van je leaseauto.
(Een Powerbox is meer voor oude auto’s).
Leasemaatschappij
Wij merken dat als een bedrijf 25 auto’s wil leasen en in de onderhandeling voorafgaand aan de leasemaatschappij aangeeft dat ze de auto’s getuned willen hebben, dit vaak wel kan. Als de lease deal al rond is en de individuele leaserijder vraagt aan zijn leasemaatschappij of zijn of haar auto getuned mag worden dan is het plotseling niet meer mogelijk. Het lijkt dus sterk af te hangen van het belang dat de leasemaatschappij heeft om de klant binnen te halen. Op tijd overleggen dan is er dus bij een serieus aantal leasemaatschappijen wel de mogelijkheid tot tunen van je leaseauto. Mits dit door een Professioneel chiptuning bedrijf wordt uitgevoerd. Vaak zijn deze bedrijven echt gespecialiseerd in het tunen van een paar merken.
Voor een getunede leaseauto raden wij aan om het onderhoud van de motor wat vaker te doen. Ververs de motorolie en het oliefilter om de 15.000 kilometer i.p.v. om de 30.000 km. En zorg ook dat op tijd het luchtfilter verschoond wordt. Zo hou je de motor in conditie en kan je veel plezier aan je tuning beleven. Een getunede motor wordt iets zwaarder belast en moet daarom iets meer onderhoud hebben.
Geen Risico op verlies van chiptuning software tijdens een garage update – Perfect resultaat – Veroorzaakt Geen storingen – Als u uw auto weg doet kunt u de tuning meenemen. Wisselt u van lease-auto dan bent u Flexibel.
Afhankelijk van het motor type, de grote van de motor plus de grote van de turbo-lader en het soort transmissie plaatsen wij tussen de 15 tot 30% vermogen extra. Uiteraard heeft het type brandstof ook invloed op de vermogenswinst !
Fabrikanten ontwerpen hun motor met ruime overcapaciteit. Bijvb een 1.5 T motor kan 300 PK leveren. Als een motor constant 300 PK moet leveren dan slijt hij te hard dus de autofabrikant geeft de motor standaard maar 50% van het vermogen. En in een later fase bijvb 180 PK, er is dus nog veel Speling. Vaak levert de fabrikant ook een lichtere variant van dezelfde 1.5 T met 125 PK, die motor heeft dus nog meer reserves. Een goede chiptuning fabrikant gebruikt op een verantwoorde wijze een stukje van deze reserves maar zoekt nimmer de grenzen op. Betrouwbaarheid en geen storingen zijn absoluut een Pre.
De vraag of chiptuning schadelijk is voor de motor krijgen wij best vaak. Wat veel mensen niet weten is dat autofabrikanten zelf ook motoren tunen. Neem als voobeeld BMW zij hebben een 114i met 102 PK een 116i met 136 PK en een 118i met 170 PK, alle 3 motoren zijn een 1.6 liter Turbo motor. En alle 3 de motoren kunnen veilig tot 200 PK getuned worden de 116i en de 114i motor hebben gewoon nog meer reserve. Het tunen van een automotor hoeft dus zeker niet schadelijk te zijn. Goed uw motor warm rijden, op tijd de olie vervangen het juiste oliepeil en goed onderhoudt is de basis voor iedere automotor.
Als chiptuning fabrikant staan wij volledig achter de kwaliteit van ons product. Daarom verlenen wij 3 jaar productgarantie op onze Externe ECU. Dit houdt in dat mocht de geavanceerde Externe ECU of de daarbij geleverde kabelboom buiten uw schuld defect raken binnen 3 jaar na de datum van uw aankoopfactuur wij deze onder productgarantie repareren of als dat niet mogelijk is het beschadigde onderdeel van ons systeem vervangen. Bij misbruik of foutief gebruik kunt u geen beroep doen op onze productgarantie. Productgarantie is ook niet overdraagbaar en geld dus alleen voor de eerste koper die ons product aanschaft. Om een beroep te kunnen doen op productgarantie heeft u altijd de officiële aankoopfactuur nodig !!!
Officieel krijgt niemand van zijn of haar autofabrikant toestemming om zijn of haar auto te laten voorzien van chiptuning. Maar tot op de dag van vandaag hebben wij nog nooit een klant gehad waarbij zijn of haar fabrieksgarantie beperkt is door gebruik van een Externe ECU tuning. Wat natuurlijk wel erg belangrijk is dat u de Externe ECU voor een bezoek aan uw garage altijd verwijderd anders kan een monteur onder de motorkap de externe ecu zien zitten. Wij kunnen natuurlijk net als u niet in de toekomst kijken of fabrikanten dan meer kunnen waarnemen!
Is een geavanceerde Externe ECU het zelfde als een Powerbox ? Heel duidelijk NEE ! Een computer is toch ook niet hetzelfde als een rekenmachientje maar in beide zit wel een chip. Een geavanceerde Externe ECU is een echte computer die d.m.v kenvelden 3D compleet voorzien wordt van een dynamisch software programma wat met 4 tot 6 kanalen werkt. Een powerbox werkt statisch wat inhoud dat de Box zonder kennis van hoe hoog is het toerental, wat is de turbodruk wat is het Koppel heel alleen maar de brandstofdruk verhoogt (vaak niet op het juiste moment), wat zeer nadelig is voor de werking van het roetfilter/fijn stof filter en eigenlijk jouw motor onnodig versmeerd.
Onze geavanceerde Externe 3D ECU functioneert net zo goed als een OBD tuning. Het is de hoeveelheid aanpassingen die het vermogen bepalen en luxere uitvoeringen van onze geavanceerde Externe ECU kunnen veel meer parameters aanpassen als onze simpele basis uitvoering maar dat heeft natuurlijk met het prijsverschil te maken. De Vele voordelen van onze Externe 3D ECU is dat jij geen risico loopt op software verlies. Updates kunnen probleemloos uitgevoerd worden zonder dat jij helemaal terug moet naar de tuner. Je kan op vakantie mocht er iets met jouw auto aan de hand zijn deze met een Externe ECU zelf snel en simpel origineel maken met OBD tuning lukt dat nooit en als je afscheid neemt van je auto dan ben je bij een geavanceerde Externe ECU niet je complete investering in 1 klap kwijt. Bij OBD tuning ben jij alles kwijt je kan OBD tuning niet meenemen naar de volgende auto, en ook niet doorverkopen. Dat kan bij een Externe ECU wel.
Demonteer/verwijder de geavanceerde Externe ECU altijd even voordat u naar uw garage gaat . Ons advies is om dit te doen 14 dagen voordat u naar de garage gaat. Op maandag ochtend de set moeten verwijderen vlak voordat u naar uw garage gaat geeft vaak onnodig stress. Gebruik onze Montage = demontage handleiding zodat u precies weet wat u in welke volgorde moet doen. Na uw garagebezoek kunt u net zo eenvoudig de geavanceerde Externe ECU weer terugplaatsen in uw auto. De meeste klanten noemen dit klusje a peace of cake.
De meeste modellen van onze geavanceerde Externe ECU’s zijn voorzien van een aan en uit schakelaar. Zo kan jij eenvoudig het vermogen van jouw auto weer terugzetten naar origineel. Ook pretig voor als de kinderen s’avonds de auto ook even meenemen.
Als je voor het tunen van jouw auto hebt gekozen voor een geavanceerde Ventura Externe ECU dan gebeurt er niks met de tuningsoftware. Immers haal jij voor dat je naar jouw garage gaat de Externe ECU simpel even uit je auto. Nadat je weer terug bent van jouw garage klikt je zo de Externe ECU weer in je auto. Omdat wij met formules werken en kenvelden past de externe ECU dmv selfadjusting zich aan op de kleine aanpassingen van de autofabrikant. Deze techniek hebben wij bewust ontwikkelt omdat wij onze tuning wereldwijd aan 36 landen leveren en anders blijf je aan het updaten. Krijg je een nieuwe auto dan is het verschil te groot en moeten wij de software in de externe ecu herschrijven voor die motor.
Bij OBD tuning verlies je 100% gelijk de chiptuning tijdens een update !
Door het gebruik van chiptuning trekt jouw auto sneller op, je auto accelereert dus beter van nul naar 100 km/h. Jij voelt dus dat jouw auto krachtiger versneld. De maximale snelheid van de auto is vaak afhankelijk van de V-Max begrenzing en het type band dat onder de auto zit gemonteerd, een H band mag bijvoorbeeld niet harder dan 210 KM/H. Helaas mogen we in Nederland maar max 100 KM/H. Gelukkig is Duitsland dichtbij. Het is te hopen voor de autoliefhebbers dat 130 KM/h weer terug komt.
Door de motor bij lagere toerentallen meer trekkracht te geven kan jij of jouw automaat vroeger overschakelen naar een hogere versnelling. Het rendement van de motor bij bijvb 80 km/h is vaak beter in de 5e versnelling met 2000 toeren als bij 80 in de 4e versnelling met 2450 toeren. Dus ja je kunt met chiptuning echt brandstof besparen. Omdat een motor zuiniger laten draaien ons als fabrikant erg aansprak hebben wij na jaren research een Olie-additief en twee Brandstof (Diesel / Benzine) additieven op de markt gebracht. Een voor dieselmotoren en 1 voor benzine motoren. Deze producten verkopen wij nu bijna 2 jaar en de klanten die het gebruiken zijn erg enthousiast over het resultaat. De motor loopt veel mooier, is soepeler en draait merkbaar stiller. Bij de gemiddelde dieselmotoren 12% besparing en bij de Gemiddelde benzine motoren 8 a 9 % besparing op het brandstofverbruik. Dat zijn mooie resultaten.
Lees meer op www.fuel2power.nl voor onze Additieven.
Een storing in een moderne auto komt helaas wel eens voor. Gelukkig blijkt als de auto uitgelezen wordt dat de chiptuning nagenoeg nooit de oorzaak is. Wij zien nog wel eens het ongewenst bezoek van een steenmarter, een droogte scheurtje in een rubberen slang, of een defecte sensor, een wastegate klep of een EGR klep die niet meer goed functioneert. Verwijder even simpel de chiptuning en laat jouw dealer de auto even uitlezen. Als jij bij ons in de buurt bent dan kunnen wij dat ook voor jou doen. De meeste storingen zijn niet zo ernstig van aard, maar je moet de foutmelding wel altijd serieus nemen want een te laag oliepeil of een defecte waterpomp kan zeker schade aan de motor toebrengen als de storing melding op het dashboard wordt genegeerd.
Afhankelijk van de versie Basic, Sport-S of Vip-R waarvoor jij kiest beginnen onze prijzen vanaf 349 euro. Voor chiquere modellen en uitvoeringen van de BMW M-Divisie en Mercedes AMG modellen kan dit oplopen tot 1299 euro. De prijs van onze hoogwaardige chiptuning is dus afhankelijk van jouw wensen en het type motor wat jij hebt. Svp stuur even een e-mailtje naar: info@venturatuning.nl en jij ontvangt keurig de juiste prijsopgave van ons voor jouw auto.
Je koopt bij Ventura niet alleen een product of dienst maar ook een stuk service, daar staan wij als fabrikant voor. Denk jij dat er een probleem met jouw tuning is, of dat ons systeem het volgens jou niet meer naar behoren doet. Stuur ons een e-mail met jouw klacht en wij proberen voor jou altijd zo snel mogelijk te analyseren wat de oorzaak van de klacht kan zijn. (meestal blijkt dit een simpele storing in de auto zelf) en anders kan je een afspraak bij ons maken en kom je even met jouw auto en de chiptuning bij ons hoofdkantoor langs. Terwijl jij van een kopje koffie geniet controleren onze experts dan het functioneren van ons tuning systeem. Daarna lezen wij jouw auto uit en testen ons systeem op jouw auto. Indien er sprake is van een defect aan onze tuning dan repareren wij die of vervangen wij deze als blijkt dat reparatie niet mogelijk is en jouw tuning nog binnen de garantie periode van 3 jaar valt. De factuur datum is hiervoor bepalend. Wij zien graag dat jij van onze chiptuning geniet.
Even de Externe ECU in een doosje naar ons toesturen doen wij niet ! Wij willen echt de auto er bij hebben waarbij jij als klant aangeeft wat er aan de tuning niet meer goed functioneert. Dit scheelt jou en ons veel tijd en wij kunnen zo de oorzaak veelal veel sneller en gemakkelijker in kaart brengen. Onze ervaring heeft geleerd dat dit in de praktijk de Beste werkwijze is. Op locatie hebben wij niet die testmogelijkheden.
En wij willen natuurlijk graag dat jij zo gauw mogelijk weer van je chiptuning kunt genieten.
Performance is our Success! Service is onze gedachte !