Chiptuning van jouw auto zorgt voor
Meer vermogen | Meer trekkracht | Lager brandstofverbruik
Chiptuning BMW 5 serie G60
Meer vermogen | Meer trekkracht | Lager brandstofverbruik
Chiptuning BMW 5 serie G60 – G61 is een veel toegepaste manier om de prestaties van uw nieuwe 5 serie te verbeteren. Dit kan door de software van de motor te optimaliseren. In het geval van uw BMW 5 serie G60 – G61 is het resultaat zeer duidelijk merkbaar. Op deze pagina bespreken we de voordelen en nadelen van het tunen van de motor van uw nieuwe 5 serie. Evenals de verbeteringen in acceleratie en brandstofverbruik. Het onderhoud voor een getunede motor en de vraag of tuning BMW 5 serie ook voor u een leuke aanvulling kan zijn op uw mooie BMW.
Door de software voor de motor te optimaliseren, kunnen wij de prestaties van uw BMW 5 serie G60 – G61 verhogen. U kunt gemiddeld een vermogenswinst tussen de 20 a 30% verwachten. Dit verhoogt het rijplezier aanzienlijk. Met onze luxe M-controller kan ook de gaspedaalrespons van uw BMW worden verbeterd, net als bij een origineel M-Model. Dit betekent dat u sneller kunt accelereren en gemakkelijker kunt reageren op veranderende verkeersomstandigheden. Dit is echt een aanrader voor de sportieve BMW-liefhebber. Bovendien leidt het optimaliseren van de motor tot meer trekkracht door het hogere koppel. Dit is ook fijn bij het trekken van een aanhanger, caravan of boot voor een vlotte en vooral veilige inhaalactie. Met BMW chiptuning rijdt uw nieuwe 5 serie een stuk aangenamer.
Standaard stopt BMW (en bijna alle fabrikanten) een elektronisch filter in uw gaspedaal. U trapt het pedaal volledig in, maar het duurt gemiddeld 1,4 seconden voordat de gasklep van de motor pas volledig open is. Zo stoot de motor bij laag toerental (tijdens de emissie test) minder uitstoot uit. Maar de motor trekt daar ook veel minder. Dus wat ga je als bestuurder doen? De motor doortrekken naar een hoger toerental en daar stoot de motor veel meer uit (buiten de emissietest) en stijgt ook het verbruik en daalt de efficiency van de motor. Met de M-Controller kan je zelf via een afstandsbediening de filtering van het gaspedaal instellen tussen 0% en 100%, dit werkt super en is echt een zinvolle aanvulling naast het chippen van de motor.
In de basis wordt de nieuwe BMW 5 serie uitgerust met een 2.0 liter turbobenzinemotor die 190 PK levert + 18 PK uit het mild-hybride systeem. Het mooie is dat de 530i exact dezelfde benzinemotor heeft en af fabriek standaard al 258 PK levert. Met een veel hoger koppel. Helaas is deze 30i uitvoering in Nederland niet leverbaar. Maar gelukkig kunnen wij met de juiste elektronische ingreep uw 520i G60 G61 alsnog keurig opwaarderen. Zo krijgt u alsnog de waarden van de vlottere 530i maar dan voor veel minder geld,
De 5 serie 530i G60 G61 heeft standaard af fabriek 258 PK. Helaas is deze nieuwe motor versie in Nederland niet leverbaar i.v.m. een te hoge emissie uitstoot. Dit zou de auto in Nederland te duur maken en u zou veel te veel BPM moeten betalen. Als alternatief heeft BMW voor Nederland de 530e. Het voordeel van de 530i is dat deze niet het gewicht van de accu hoeft mee te zeulen. Vooral als de accu leeg is heb je daar weinig aan.
Ook de 530e maakt gebruik van de 2.0 liter turbobenzinemotor alleen is deze voorzien van een full-hybride systeem. Hierdoor komt het totaal vermogen van de brandstofmotor en de elektromotor uit op 299 PK. Op zich niet verkeerd maar met 350 PK rijdt deze mooie bolide natuurlijk een stuk leuker. De brandstofmotor is in deze uitvoering gewoon flink geknepen t.o.v. de 30i uitvoering.
Helaas komt voorlopig de BMW 5 serie met de 40i motor in Nederland niet beschikbaar. De uitstoot van de prachtige B58 6 cilinder in lijn motor is zonder hybride ondersteuning te hoog. Echt zonde want zodra een 545e de accu leeg heeft rijdt deze auto wel met 400 kilo ballast rond. In Zuid Korea en in Amerika wordt de 40i motor wel gewoon geleverd. In die landen worden de motoren niet eens van een OPF filter voorzien. Zo zie je maar hoe ongelijk de auto industrie wordt behandeld.
Voor de meest sportieve hybride uitvoering met de geweldige B58- hybride motor 550e met 489 Pk hebben wij ook chiptuning BMW 5 serie G60 – G61 ontwikkeld. Deze prachtige 6 in lijn motor ligt al langer in de 750e en in de X5 50e met ook beide 489 PK. Het mooie is dat deze motor in de 7 serie ook als 760e beschikbaar is. Dus dezelfde motor levert in de 7 standaard al meer vermogen, en dit komt door een aanpassing in het brandstofprogramma. Dit is ook wat wij met tuning doen. En het resultaat is er naar, dit rijdt echt geweldig.
Het chiptunen van de motor kan de levensduur van uw motor beïnvloeden, als u dagelijks maximaal het volle potentieel van uw motor gebruikt. Bij normaal gebruik zal dit niet zo’n vaart lopen omdat u maar een beperkt gedeelte van het beschikbare vermogen gebruikt en af en toe de extra pk’s aanwendt. Op de momenten dat het echt even nodig is. De kwaliteit van de BMW motoren is erg goed, dat blijkt wel uit het kleine aantal mankementen.
Tuning verbeterd de acceleratie van uw auto. Afhankelijk van de oorspronkelijke waarden van uw auto en de prestaties van de chip, kunt u een verbetering in de nul naar 100 km/h tijd van 0,9 tot 1,5 seconden verwachten. Bovendien leidt tuning vaak tot een vermindering van het brandstofverbruik, omdat de motor efficiënter kan werken en minder brandstof nodig heeft voor dezelfde prestaties. Sommige tuners beweren dat hun klanten tot 15% brandstof kunnen besparen na het chippen, wij achten 8 a 9% reëler gezien onze ervaring.
Als het gaat om onderhoud voor een getunede auto, is het belangrijk om te onthouden dat de aanpassingen die zijn aangebracht aan de auto ook moeten worden meegenomen in het onderhoudsplan. Een getunede auto kan andere onderhoudsvereisten hebben dan een standaard auto af fabriek, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het onderhoud wordt aangepast aan de specifieke behoeften van de getunede auto. Wij adviseren om bij een getunede auto vaker de olie en het oliefilter te vervangen en ook het luchtfilter. Check daarnaast de vloeistoffen een keer vaker en houdt er rekening mee dat de remblokken sneller kunnen slijten, echter dit geeft de auto vanzelf aan.
De nieuwe BMW 5 serie is de G60 (sedan versie) en de G61 de (station uitvoering) in de volksmond touring genoemd. De super fraaie vormgeving en de prachtige lijnen in dit ontwerp zijn de ingrediënten voor een nieuw succes nr. van BMW. Fenomenale wegligging en ondanks dat de vorige G30 al een sublieme rijders auto was, heeft BMW het nieuwe model 5 serie op alle punten enorm verbeterd. Het nieuwe infotainment systeem is echt de Top of The market. Razendsnel en dankzij de grote schermen super duidelijk afleesbaar. Het is wel fijn dat ondanks het touchscreen ook de i-Drive nog behouden is. Dit handige instrument waarmee je tijdens het rijden gemakkelijk zoekt en commando’s uitvoert, biedt u als BMW-rijder veel gebruiksgemak.