Is een geavanceerde Externe ECU het zelfde als een Powerbox ? Heel duidelijk NEE ! Een computer is toch ook niet hetzelfde als een rekenmachientje maar in beide zit wel een chip. Een geavanceerde Externe ECU is een echte computer die d.m.v kenvelden 3D compleet voorzien wordt van een dynamisch software programma wat met 4 tot 6 kanalen werkt. Een powerbox werkt statisch wat inhoud dat de Box zonder kennis van hoe hoog is het toerental, wat is de turbodruk wat is het Koppel heel alleen maar de brandstofdruk verhoogt (vaak niet op het juiste moment), wat zeer nadelig is voor de werking van het roetfilter/fijn stof filter en eigenlijk jouw motor onnodig versmeerd.
Onze geavanceerde Externe 3D ECU functioneert net zo goed als een OBD tuning. Het is de hoeveelheid aanpassingen die het vermogen bepalen en luxere uitvoeringen van onze geavanceerde Externe ECU kunnen veel meer parameters aanpassen als onze simpele basis uitvoering maar dat heeft natuurlijk met het prijsverschil te maken. De Vele voordelen van onze Externe 3D ECU is dat jij geen risico loopt op software verlies. Updates kunnen probleemloos uitgevoerd worden zonder dat jij helemaal terug moet naar de tuner. Je kan op vakantie mocht er iets met jouw auto aan de hand zijn deze met een Externe ECU zelf snel en simpel origineel maken met OBD tuning lukt dat nooit en als je afscheid neemt van je auto dan ben je bij een geavanceerde Externe ECU niet je complete investering in 1 klap kwijt. Bij OBD tuning ben jij alles kwijt je kan OBD tuning niet meenemen naar de volgende auto, en ook niet doorverkopen. Dat kan bij een Externe ECU wel.
Demonteer/verwijder de geavanceerde Externe ECU altijd even voordat u naar uw garage gaat . Ons advies is om dit te doen 14 dagen voordat u naar de garage gaat. Op maandag ochtend de set moeten verwijderen vlak voordat u naar uw garage gaat geeft vaak onnodig stress. Gebruik onze Montage = demontage handleiding zodat u precies weet wat u in welke volgorde moet doen. Na uw garagebezoek kunt u net zo eenvoudig de geavanceerde Externe ECU weer terugplaatsen in uw auto. De meeste klanten noemen dit klusje a peace of cake.
De meeste modellen van onze geavanceerde Externe ECU’s zijn voorzien van een aan en uit schakelaar. Zo kan jij eenvoudig het vermogen van jouw auto weer terugzetten naar origineel. Ook pretig voor als de kinderen s’avonds de auto ook even meenemen.
Wat is Externe tuning Bij Externe tuning wordt er geen software in de originele computer aangepast. De originele computer (ECU) van de auto blijft dus Echt 100% origineel, er wordt een 2e computer naast de originele computer geplaatst en de 2 computers worden d.m.v 4 stekkers snel en simpel met elkaar verbonden. In de Externe ECU wordt de chiptuning software geplaatst. Dit is betrouwbaar en werkt zeer goed. Dit is exact dezelfde werkwijze die ook huis tuners zoals ABT, AC Schnitzer, Brabus en Techart hanteren voor hun klanten.
Zo voeren wij tegenwoordig de meeste chiptuningen bewust uit d.m.v. het plaatsen van onze geavanceerde externe ecu en kiezen steeds meer klanten voor die optie omdat het resultaat erg goed is. En dit tot op heden geen ellende geeft mbt garantie verlies. (garanties voor de toekomst die g(h)eeft niemand).
Wat is OBD tuning en waarom raden wij u dit af ! Door middel van een OBD uitlees apparaat die aangesloten wordt op de OBD stekker in het dashboard van uw auto en een laptop wordt de software van de computer in uw auto uitgelezen en daarna aangepast. De nieuwe tuningsoftware wordt in de computer van uw auto teruggeplaatst.
Op zich een prima techniek alleen de autofabrikanten zien tijdens uw bezoek aan de dealer de aanpassing bij OBD tuning sinds 2012> 100%. Ook als u denkt slim te zijn door de computer van uw auto voordat u naar de garage gaat snel weer even “origineel” te maken. Ze zien gelijk dat u dit gedaan heeft en dat betekend > 100% Verlies Fabrieksgarantie > Melding bij de Leasemaatschappij > Werkgever > kortom Ellende !!! bij oude auto’s wordt OBD tuning nog wel soms gedaan.
Als je voor het tunen van jouw auto hebt gekozen voor een geavanceerde Ventura Externe ECU dan gebeurt er niks met de tuningsoftware. Immers haal jij voor dat je naar jouw garage gaat de Externe ECU simpel even uit je auto. Nadat je weer terug bent van jouw garage klikt je zo de Externe ECU weer in je auto. Omdat wij met formules werken en kenvelden past de externe ECU dmv selfadjusting zich aan op de kleine aanpassingen van de autofabrikant. Deze techniek hebben wij bewust ontwikkelt omdat wij onze tuning wereldwijd aan 36 landen leveren en anders blijf je aan het updaten. Krijg je een nieuwe auto dan is het verschil te groot en moeten wij de software in de externe ecu herschrijven voor die motor.
Bij OBD tuning verlies je 100% gelijk de chiptuning tijdens een update !
Wij plannen in overleg met u de chiptuning-afspraak in. U komt naar ons (of wij komen naar u op locatie) en we beginnen eerst met een lekkere kop koffie of thee. Ondertussen begint 1 van onze engineers met het controleren van uw auto wij maken altijd eerst een digitale motorscan. Dit bestaat uit het uitlezen van fouten, indien mogelijk deze resetten, controleren of ze terugkomen en pas als de computer schoon is en alles is gecheckt dan lezen wij de motor software code van uw auto uit. Hierna plaatsen wij de geavanceerde Externe ECU op uw auto en schrijven hierin de software die wij voor uw motor ontwikkeld hebben. Daarna plaatsen wij onze Drive test-computer in uw auto welke draadloos op de diagnose stekker van uw auto wordt aangesloten en zo kunnen wij tijdens een proefrit grafisch zien of alle chiptuningkenvelden goed op uw motor afgesteld staan. Vaak moet het opspin moment van de turbo even wat worden bijgesteld en kleine correcties aan de turbomappen en de brandstofrijkheid om zo een optimaal eindresultaat te bereiken. (een F1 auto-motor wordt ook op het circuit afgesteld en niet op de Rollentestbank in de fabriek). Als wij klaar zijn met het op Maat chiptunen gaan wij samen met u proefrijden, zodat u zelf jurylid bent en de prestaties van ons werk kunt ervaren. Bent u tevreden dan rekent u netjes bij ons af, bent u niet tevreden om wat voor reden dan ook dan maken wij uw auto gelijk weer ongetuned en zijn er aan het testen geen enkele kosten verbonden. Gelukkig komt dit vrijwel nooit voor !
Door het gebruik van chiptuning trekt jouw auto sneller op, je auto accelereert dus beter van nul naar 100 km/h. Jij voelt dus dat jouw auto krachtiger versneld. De maximale snelheid van de auto is vaak afhankelijk van de V-Max begrenzing en het type band dat onder de auto zit gemonteerd, een H band mag bijvoorbeeld niet harder dan 210 KM/H. Helaas mogen we in Nederland maar max 100 KM/H. Gelukkig is Duitsland dichtbij. Het is te hopen voor de autoliefhebbers dat 130 KM/h weer terug komt.